Lekker simpel Nederlands

Hoi. Ik kom weer even miepen over Nederlands. Als ik dan toch een soort van ernstig overweeg om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om Nederlands zomaar te laten vallen, dus ik dacht: ‘Goh, ik ga het hier gewoon een beetje Nederlandser maken’. Vandaar kwam het idee in me op om even een paar leuke simpele Nederlandse gedichtjes te delen die ik stiekem gewoon allemaal op kaarten wil printen en aan mijn muur wil hangen (goed idee voor een zomer-project trouwens …)

Ik vind kaarten trouwens sowieso heel erg leuk. Op mijn verjaardag maak je me 10x blijer met een mooie kaart (waar geen ‘gefeliciteerd’ op staat, maar gewoon een leuk plaatje of een leuke tekst) dan met geld. Bij de bloemenwinkel bij ons in het dorp hebben ze echt SUPER mooie kaarten van Hallmark. Ik vind ze zó leuk dat ik ze eigenlijk gewoon allemaal wil hebben. Op internet is helaas nooit een overzichtje te vonden met alle kaarten van deze reeks. Jammeerrr, maar ik heb er wel een paar gevonden:

384e24b37ac54eb6f11eab18f745124c     0bdcb61ee833526c74b1cd179bc52bb1    6702b217b98504992d415b87e932fa61

Bron                                                 Bron                                              Bron

De laatste heb ik voor m’n verjaardag gekregen, maar dan in het wit ♥. Dat is toch het meest fantastische verjaardagscadeau dat je kunt krijgen!? Vooral de lichtblauwe hierboven vind ik heeeel leuk.

a74a78373d11f44ac4de3d9fc6989eae   6f00c0cb61236ca100ddea161941849d

Bron                                                                 Bron

 

Ik moest hier dus heel erg hard om lachen. Echt héél hard.

d71e07b17bf6f35de9595c01ec2aacd9

En dan zijn er nog de talloze gedichtjes van Sukha, dat is een soort van merk en winkel waar je spulletjes kunt kopen. Ik zou je dan ook ten zeerste aanraden om nu op hun website te kijken, want dat is echt één en al vrolijkheid en mooiheid. Zij maken ook kaartjes van hun gedichten en ja … ik denk dat ik een kaartenverzameling moet beginnen met kaarten met gedichten. Onderstaande plaatjes zijn allemaal van Sukha!

8b1042d247b4d30ce33fe58ec8d52076

Het is gewoon lekker rustgevend om dit soort gedichtjes te lezen en het is studie-ontwijkend gedrag (want ik typ dit in mijn schoolexamenweek … shhhht!). Overigens heb ik voor mijn profielwerkstuk over sprookjes een 9,0 gehaald! Wauwie, dat had ik echt nóóit verwacht, maar ik ben er zó blij mee! De presentatie ging ook echt super, het was gewoon super leuk om te doen. Ik was super zenuwachtig maar eigenlijk wil ik gewoon nog een keer.

Ik wilde graag iets origineels doen: geen saai geblabla wat mensen niet snappen dus ik heb het heel simpel gehouden en ben begonnen met een spelletje: het doorvertelspel, waarbij ik een zin vertelde aan iemand in de klas. De zin moest vervolgens de hele klas doorgefluisterd worden. Dit deed ik om de ontwikkeling van een sprookje (of, in dit geval een zin) te illustreren. De eerste zin die ik vertelde ging over Romolus en Remus. Ik noemde de namen niet, maar zei iets in de trant van: ”de dobberende mand, waarin de kinderen lagen, werd gevonden door een wolvin uit de omliggende bergen, die haar tepels liet zakken om de kinderen te voeden.”

Ik geef toe dat het een pittige zin is, maarja … zulk soort zinnen, maar dan 3x zo lang, leren wij voor ons Latijn examen en ik dacht dat er vast iets zou moeten blijven hangen (tepels ofzo …). Al tijdens het fluisteren werd er heel veel gelachen en ik was mega benieuwd wat er uit zou komen! Voor mij was het ook spannend, want ik had het nog nooit eerder gedaan.

Toen ik de laatste persoon vroeg om hardop te zeggen wat hij gehoord had, lach iedereen in een deuk: ”Roodkapje liep door het bos en een konijntje”. Echt. Ik lag dubbel en de klas ook. Het hele ijs was gebroken en toen kon ik beginnen aan mijn presentatie! 🙂

Ik sluit af met nog zo’n mooi gedichtje en nu ga ik ECHT leren. Goed he …

d0087fbbaad89dc64804aebc8ffb3cc7

8 gedachten over “Lekker simpel Nederlands

  1. Alhoewel ik doorgaans op het wwweb Engelse teksten lees (op n paar NL-se blogs na dan – ik moet nog even op zoek naar meer leuke Nederlandse/Belgische bloggers *kieskeurig*) blijft Nederlands zeg maar ‘echt mijn ding’ – het was dan ook geen grote verrassing toen ik ’t boekje van Paulien Cornelisse voor mijn verjaardag kreeg ;). Ook Loesje maakt me blij, net zoals de kaarten die je hier laat zien!

    Toen ik nog in Limburg woonde (met het dialect opgevoed en al) kwam ik het gedicht van Adriaan Roland Holst tegen:

    Heen en weer geslingerd,
    zonder rust of duur.
    Was ik maar een wingerd,
    had ik maar een muur.

    Nog steeds is het een absolute favoriet. Wat ik niet wist is dat ik nu in een dorpje woon dat grenst aan de stad (Den Bosch) waar het gedicht op de zijkant van een gebouw prijkt onder het mom van ‘meeneempoëzie’. It was meant to be!

    Dussem.. even naar mijn punt: ik ben (ook) dol op de Nederlandse taal. Aangezien ik er thuis -waar mensen bijvoorbeeld ‘beter zijn ALS mij’ en dat soort- niet veel mee kan, ben ik blij wanneer ik een gelijkgestemde tegenkom. Ik hoop dan ook op meer Taal-Posts ;)..

    Succes met leren!
    Groetjes, Anne

    Like

    1. Hoihoi!

      Die heb ik ook gekregen, maar dan voor Sinterklaas! Taal is ook zeg maar echt mijn ding (had je ondertussen vast gemerkt). Loesje vind ik meestal ook erg grappig, hoewel ik er soms grote moeite mee heb om ironie te begrijpen.

      Het is ook lastig om de blogs te vinden die precies passen bij wat jij leuk vind en eigenlijk is dat ook niet gek: ieder mens is anders en heeft andere interesses.

      Mooi gedicht noem je daar. Ik ken het niet, maar ik begrijp wat je erin ziet. Overigens ben ik ook opgegroeid in Limburg (niet met dialect, maar wel in de omgeving van het dialect. Je weet vast hoe dat gaat op Limburgse basisscholen) en ik woon ondertussen trouwens ook in Brabant.

      Maar meeneempoëzie klinkt wel leuk hoor! Ik heb het zojuist even opgezocht en het is echt een mooi initiatief. Deden ze dat hier in de gemeente maar! Nu floept me weer een zomerproject te binnen: kaartjes met poëzie achterlaten ‘voor de gelukkige vinder’. Misschien moet ik dat echt eens gaan doen …

      Ik hoor dus ook dagelijks het ‘groter als’, en stiekem doe ik het zelf ook, hoewel ik best weet hoe het wél moet. Het gaat soms een beetje vanzelf. Nog erger vind ik ‘hun hebben’ en dat wordt héél veel gezegd. ‘Wij zijn gewonnen’ is ook zo’n dingetje wat je in Limburg heel veel hoort. Ieks. Gelukkig zijn wij taaltrollen niet alleen op de wereld!

      Je hebt me nu al geïnspireerd, dus er komen nog meer taal-posts 😉

      Dankjewel voor je reactie. Lekker langdradig wordt het zo, maar dat is leuk!

      Liked by 1 persoon

  2. Mensen die niet van lezen (of scrollen) houden zitten in blogland sowieso verkeerd 😉 Leuk idee trouwens, poëzie strooien! Jammer dat er verder weinig over te schrijven valt gezien je geen reacties kan peilen.. Maar dat er inspiratie is voor meer NL posts maakt al een hoop goed, ik blijf lezen 🙂

    *houdoe* (nog steeds niet aan gewend xD) / *Hajje*

    Like

  3. “Geniet-jes” hahaha, ja die is echt leuk! Wat tof zeg, een 9 voor je pw; leuke manier om je presentatie te starten ook. Ik deed destijds echt iets heel saais, maar ons pw ging dan ook over ‘archiveren van artikelen uit WO2’, zie dat maar eens te pimpen. :/
    Anyways, gefeliciteerd! 😀

    Like

    1. Jaaaa! Hahaha, nou, als je het zo brengt klinkt ‘archiveren van artikelen uit WO2’ ook niet zo fantastisch interessant, maar ik durf te wedden dat je zelfs dát interessant kunt maken. Alleen al taalgebruik doet wonderen (al is dat natuurlijk wel een giga uitdaging!). Veel geniet-jes voor de rest van je week Roos!

      Liked by 1 persoon

      1. Het was ook niet interessant, maar de geschiedenisleraar zocht twee slachtoffers om zijn meuk te archiveren, dus… Wij dachten dat dat mooi makkelijk was. Boring as f*ck, hahaha.
        Dank, jij ook! 🙂

        Like

Geef een reactie!

