Sprookjes en Dadaïsme | Afdwalingen

Ik had het maar goed vorig jaar en dat realiseer ik me nu pas. Wat is het me een klus… het gedrocht dat een pws (profielwerkstuk) heet, schoolexamens, en dan willen ze dat je daarnaast ook nog gewoon huiswerk maakt. Nou, doe mij maar lekker klas 5 hoor! (ze zeggen wel dat dat het zwaarste jaar is, maar je moet niet zomaar alles geloven). De laatste maand ik gelukkig nog wat dingen meegemaakt, dus daar maak ik een lijstje van, wegens gebrek aan verdere inspiratie.

Part-time lerares

Gelukkig brengt zo’n pws ook nog leuke dingen met zich mee. Begrijp me niet verkeerd: ik werk er nog steeds met heel veel plezier aan, soms worden alle analyses een beetje saai, maar daar tegenover staan ook hele leuke lichtpuntjes. Zo mocht ik van een lerares het boek Gruwelijke Rijmen van Roald Dahl lenen. Dat is écht een geweldig boek: allemaal sprookjes in rijm verteld, maar dan… anders. Ik ga niet alles verklappen, maar het is echt de moeite waard!

Toen ik dat boek terug ging brengen naar de lerares van wie ik het geleend had, vroeg ze me direct of ik het niet voor wilde lezen aan de brugklas. Ik twijfelde even, maar de lerares liep al weg, en daar stond ik in m’n eentje voor de brugklas. ”Wie ben jij?” vroegen de vragende gezichtjes al. ”Ha. Je gaat onze klas echt niet stil krijgen hoor…” zei een meisje nog. Maar sprookjes doen gelukkig wonderen. Ik hoefde het boek maar tevoorschijn te halen, 10 seconden herrie: ”OOOHH DIE KEN IK… DIE IS LEUK!” En daarna waren ze muisstil. Tussendoor kwamen er nog enkele andere leraren binnenlopen die spullen uit de kast nodig hadden en me nogal verbaasd aankeken en vroegen of ik een nieuwe part-time baan had.

Halverwege mijn vertelsels kwam de lerares weer binnenlopen en toen het verhaaltje eenmaal uit was wilden ze er nóg eentje. ”Volgende week weer!” zei de lerares. Het was écht leuk hoor.

Wil je het sprookje horen? Bekijk dan onderstaand filmpje, dat het gehele boek van Roald Dahl bevat. Roodkapje begint vanaf 10:00. Tip: De 3 biggetjes, die na Roodkapje komt, is ook super leuk en sluit perfect aan op Roodkapje!

 

Wat is Nederlands toch een tof vak

Wanneer de zoveelste les literatuurgeschiedenis begint hoor ik mijn klasgenoten al zuchten en klagen, maar zelf vind ik het héél tof. Echt hoor! We zijn nu bezig met het expressionisme en met een hele coole stroming: het dadaïsme. Dat is een soort anti-kunst stroming die wilde laten zien dat kunst eigenlijk helemaal niets voorstelde, en hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door een urinoir in te zenden voor een kunstexpositie.

800px-marcel_duchamp

Uiteindelijk werd dit kunstwerk geweigerd, maar het is later wel betitelt als een van de meest invloedrijke kunstwerken in de wereldgeschiedenis. Mocht je je het toevallig afvragen: Ja. Dit soort dingen leer ik bij Nederlands, want er zijn ook gedichten uit deze stijl. Dan krijg je dit soort dingen:

4a8b517902a6047c9d7b99517738bd25

Dat was een heuse inspiratie voor Jan Hanlo, die het gedicht ‘De Mus’ schreef. ‘Oote Boe’ is trouwens ook de moeite waard. Zoek maar eens een keer op internet op!

musmanuscript

Mooi hè…

Respect voor jou als je deze onzin allemaal gelezen hebt, want ik ben vreselijk afgedwaald. Fijn weekend!

Geef een reactie!

