Het nieuwe schooljaar

Ken je dat gevoel dat je je tas voor de allereerste schooldag inpakt? Je boeken zitten strak in de kaft, alle propjes en kapotte pennen zijn uit je etui, schriften zijn leeg en je neemt je voor om dit jaar wél netjes te schrijven. Je agenda is nog verdacht leeg, je bureau is opgeruimd en je bent helemaal klaar voor het nieuwe schooljaar.

Jammer maar helaas!

Zo gaat dat natuurlijk ieder jaar en na 5 jaar middelbare school heb ik ervaren dat dit allemaal nooit gaat lukken. Die kaften vallen er na een week of 2 af, ook pennen raken leeg, die schriften hou je niet netjes, net zoals je agenda en na paar dagen ligt je bureau vol met half afgemaakt huiswerk, allerlei stencils, teruggekregen proefwerken, en losse blaadjes. Dat hoort bij het scholierenleven. Deze voornemens zijn gedoemd te mislukken, en werken daarom alleen maar deprimerend, waardoor je na een aantal weken vol verwachting uitkijkt naar de herfstvakantie.

Omdat ik wél vol goede moed wil beginnen aan het nieuwe schooljaar, maar die moed na 2 weken niet wil opgeven bedacht ik voornemens die haalbaar zijn, en die er hopelijk voor gaan zorgen dat komend schooljaar een jaar vol motivatie en plezier wordt. Om even realistisch te blijven: het hele jaar zal heus niet alleen maar lang leve de motivatie worden. Er komen ook SE-weken aan en over iets meer dan een half jaar liggen de CE’s al te wachten… Een stressvol jaar dat ik toch een beetje leuk hoop te maken.

Komend schooljaar…

Ga ik enorm veel leren – En nee, daar bedoel ik niet mee dat ik uren naar mijn boeken ga zitten staren. Ik bedoel dat komend jaar hoe dan ook een jaar gaat worden dat rijk is aan nieuwe ervaringen. Ik krijg een soort van semi-volwassen leeftijd, wil leren hoe ik voor mezelf moet zorgen, voorbereiden op het eventueel op kamers wonen. De andere kant van het leren zal er natuurlijk óók aan te pas komen. Ik wil graag slagen, en daar zal voor gewerkt moeten worden! Ook hoop ik dat ik meer kan leren door verschillende gratis webklassen online te doen (bijvoorbeeld bij FutureLearn en Coursera)

Wordt een jaar vol nieuwe ervaringen – Ook niet-school-gerelateerd hoop ik een boel ervaring op te doen. Ik wil doorgaan met vrijwilligerswerk door o.a. mee te blijven doen aan een taalproject met vluchtelingen en ik blijf columns schrijven voor stichting ééndiabetes. Net als vorig jaar wil ik alle kansen die ik krijg aangrijpen, mensen ontmoeten, verbinden en bij elkaar brengen.

Wil ik meer luisteren en minder oordelen – Ik denk dat dit een goed voornemen voor iedereen is, maar juist nu ik merk dat ik het soms lastig vindt om wat iemand zegt gewoon te accepteren, denk ik dat het belangrijk is om dit eens te benoemen. Vaak ben ik geneigd om iemand, tot vervelend toe, te overtuigen van enkele feiten, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Ik wil meer luisteren en de woorden van de ander er laten zijn, in plaats van alles direct te weerleggen.

Ga ik keuzes maken – Met stipt om nummer één staat de studiekeuze. Wordt het taalwetenschap of toch gezondheidswetenschappen, misschien wel pedagogische wetenschappen of juist helemaal iets anders? We zullen zien… Ook andere keuzes gaan dit jaar op mijn pad komen, en ik ben van plan om wat sneller knopen door te hakken, zodat ik er minder mee bezig hoef te zijn in mijn hoofd.

Wil ik ook wat rust – Het is een druk jaar, met 3 SE-weken. Door ervaring met proefwerkweken weet ik dat ik dat altijd best lastig vind: zo veel toetsen in één keer. De druk om het examen te halen is best hoog, en daarom wil ik ook wat rust bewaren, tijd voor mezelf hebben en niet altijd bezig zijn.

Stiekem hoop ik natuurlijk nog steeds dat mijn schriften en bureau netjes blijven, dat mijn etui niet vol propjes komt, en dat alle kaften het hele jaar zo goed als nieuw blijven.

Maar wat ik het állermeeste hoop is dat ik over een dik half jaar kan zeggen dat ik geslaagd ben!

Heb jij nog voornemens voor het nieuwe schooljaar?

 

 

5 gedachten over “Het nieuwe schooljaar

  1. Wat een mooie blog! 🙂 De titel sprak me al echt aan. Het stukje “haalbare”. Dat laten mensen vaak gaan. Goed dat je hier wél bij stilstaat. Ik wil komend jaar gaan proberen een cursus te doen en af te ronden. 🙂

    Like

  2. Wat goed dat je vrijwilligerswerk doet! Het is al een tijdje geleden dat ik het nog deed, maar ik weet wel dat het me ontzettend veel voldoening bracht 🙂 Heel veel succes dit schooljaar! Enne, wat een mooie blog heb je met zo’n leuke headerfoto’s! Liefs 🙂

    Like

  3. Mooie voornemens! Ik ga ook even naar die cursussen kijken, haha.
    Rust is heel belangrijk overigens. Als über-stresskip schiet dat er bij mij vaak bij in, maar plan echt rustdagen in. Uiteindelijk komt dat je concentratie en motivatie heel erg ten goede. Succes dit jaar! 🙂

    Like

Geef een reactie!

