De succesformule | Kwantiteit VS Kwaliteit

Eigenlijk is het best wel moeilijk om te bloggen. Daar dacht ik laatst over na. Het klinkt super eenvoudig: stukjes schrijven over dat wat je wilt delen, over de dingen die je interesseren en die je graag op papier wilt zetten. Maar zo eenvoudig is het niet. Bloggen is meer dan alleen stukjes schrijven, en het is best wel lastig om een balans te vinden tussen graag stukjes voor jezelf schrijven en aan de andere kant iets leuks voor anderen neerzetten.

Ik schrijf graag. Dat is een vaststaand feit. Gek genoeg heb ik dat pas de laatste jaren ontdekt, in de bovenbouw van het vwo. Ik denk dat dat gekomen is door het vak Nederlands, waar we betogen en beschouwingen mochten gaan schrijven. Ik kon me daar helemaal in verliezen: bronnen zoeken, informatie verzamelen en vervolgens alles lekker pittig en direct verwoorden. Het overtuigende van een betoog, en de objectiviteit van een beschouwing. Ik bleek er ook best goed in te zijn, maar dat was niet het belangrijkste. Ik deed het enorm graag en schoof al mijn huiswerk aan de kant voor mijn schrijfsels voor Nederlands. Dat doe ik nog steeds het liefste.

Bloggen is een ander verhaal. Hier schrijf ik over… van alles. En het moet maar net een lezer interesseren. Het moet ook maar net zo’n kwalitatieve waarde hebben dat het ook echt een goede tekst is, die het voor anderen waard is om te lezen. Kwalitatief goede teksten schrijven is niet het probleem, het probleem is om die kwaliteit te behouden bij een hogere kwantiteit. Dus: meer artikelen schrijven die allemaal dezelfde goede kwaliteit hebben en die allemaal interessant zijn en een meerwaarde hebben.

Op dat moment kom ik tot de conclusie dat bloggen helemaal niks is voor mij, want ik vind kwaliteit super belangrijk. Veel belangrijker dan de hoeveelheid artikelen. Daarom blog ik ook niet een vast aantal keer per week.

Wat wel werkt? Columns schrijven. Toen ik begon in de redactie bij  stichting ééndiabetes wist ik niet wat me te wachten stond. Ik wilde mijn verhaal kwijt, en ik schreef graag. Daarom nam ik direct contact op met de stichting, die op dat moment zocht naar schrijvers. Wat begon als een probeersel bleek voor mij een groot succes. Ik vind het mega leuk om ongeveer iedere maand een column te sturen waar ik een paar middagen lang hard aan gewerkt heb.

Resultaat mag er dan ook zeker wezen. Al zeg ik het zelf, de columns worden goed gelezen. Vreselijk goed zelfs, tot ruim 6000 keer. Voor mij is dat enorm, want daar tegenover schrijf ik hier blogjes voor de gemiddeld 10 mensen die per dag mijn blog bezoeken.

Vandaar dat ik me verbaasde over de grote verschillen, want wat ik doe is in beide situaties hetzelfde: schrijven. Omdat ik dat zo graag doe. Er is één belangrijk verschil: een artikel op mijn blog tik ik in een uurtje weg, en de columns krijgen meestal minstens 3 middagen aandacht van me alsof het mijn kindjes zijn.

Ze zijn kwalitatief beter, maar verschijnen dus maar ongeveer één keer per maand. Toch blijkt dat een succesformule. 6000 lezers tegenover 10 lezers. Het zal er onder anderen mee te maken hebben dat mijn columns op de website van een algemene stichting staan, maar daar ligt het niet alleen aan. Zelfs voor deze stichting, met alle ervaring in het delen van columns, worden een aantal van mijn columns erg vaak gelezen.

Hiermee wil ik puur en alleen benadrukken wat de verhouding kwaliteit / kwantiteit met schrijfsels doet. Ik blijf bloggen, en ik blijf nog zekerder columns schrijven, maar de succesformule heb ik nog niet gevonden.

Hoe behoud jij kwaliteit en kwantiteit op je blog in balans?

 

 

Een gedachte over “De succesformule | Kwantiteit VS Kwaliteit

  1. Goed bezig Anne! Net je column gelezen, zit echt super in elkaar een leest fijn weg. Snap dat het ‘je kindjes’ zijn. Mag je echt trots op zijn hoor. 🙂 Kwantiteit/kwaliteit… Tja, soms geef ik er gewoon de brui aan. Dan kalk ik maar wat hersenloos gezever neer. En soms… Heb ik een ziekelijk goed stuk tekst neer wat amper wordt gelezen omdat het niet ‘toegankelijk’ is qua taalgebruik.
    Het gaat mij niet zo om de cijfers. Heb liever een aantal leuke reacties van mensen met wie je in gesprek kan, dan 1000 volgers die allemaal heel oppervlakkig reageren.
    Succes met je columns! 😀

    Like

Geef een reactie!

