Ga weg met je opmerkingen | Reacties op diabetes

Diabetes heeft vooroordelen. Veel vooroordelen. En ik ga niet te veel woorden aan deze inleiding besteden, want wat ik écht wil, is vooroordelen de wereld uit helpen en vertellen wat ik minstens iedere week wel een keer te horen krijg.

Een vriendin van mijn oma heeft ook diabetes. Hele erge. Ze hebben haar tenen zelfs afgezet. Zo’n erge diabetes heb jij niet, hè…?

Het valt me op hoe weinig mensen het verschil kennen tussen type 1 en type 2. Eigenlijk zijn die termen ook best wel vaag, daarom spreken sommige mensen over jeugddiabetes en ouderdomssuiker. Dat klopt niet helemaal: jongeren kunnen óók ‘type 2’ krijgen (zogenaamde MODY), en ouderen kunnen ook ‘type 1’ krijgen (zogenaamde LADA). Bovendien zijn er nog meer soorten diabetes zoals zwangerschapsdiabetes, neonatale diabetes en met een hele prille bekendheid: diabetes type 3 (gelinkt aan alzheimer).

Er zijn ook mensen die onderscheid maken tussen insuline-afhankelijke diabetes, waarbij het toedienen van insuline noodzakelijk is, en insuline-onafhankelijke diabetes, waarbij medicijnen meestal volstaan. Type 1 is altijd insuline-afhankelijk, maar type 2 kan zowel afhankelijk als onafhankelijk zijn, net zoals MODY en LADA.

Ohh, type 1, dat is toch de ‘erge’ diabetes?

Iedere soort diabetes is erg. Niemand wil diabetes, althans, ik heb nog nooit iemand horen roepen: Doe mij maar type 2 hoor! 

Bovendien hebben beide types voor- en nadelen. Type 1 ontstaat bijna altijd bij kinderen of jongvolwassenen die midden in het leven staan en vergt een intensieve behandeling die de rest van het leven voortgezet wordt.

Maar type 2 ontwikkelt zich sluipend en tast je hele lichaam aan. Tegen de tijd dat precies ontdekt wordt dat er sprake is van diabetes type 2 ben je vaak jaren verder. Je zenuwstelsel, bloedvaten, hart, nieren, voeten en ogen zijn dan meestal al ernstig aangetast. Je kunt je misschien voorstellen dat dat niet echt goed is voor de levenskwaliteit.

OMG. Ik heb zo veel suiker gegeten. Ik krijg echt diabetes…

Ha. Ha. Ha.

Sinds wanneer zijn grapjes over ziektes leuk? Maken we ook grapjes over kanker? Over astma? Over reuma? Over…. *vult u maar in*. Voor zover ik weet niet en ik vind niet dat mensen het recht hebben om zomaar ‘grapjes’ over diabetes te maken, want het is niet grappig.

Grapjes maken over diabetes kán. Als je weet wat het inhoudt. Van mede-diabeten kan ik die grapjes (zelfs de bovenstaande) prima hebben, omdat ik wéét dat ze het gigantisch ironisch bedoelen.

Voorbeeldje van mede-diabeet: ”Anne. Je bloedsuiker is al de hele dag stabiel. Volgens mij ben je genezen!” Van een buitenstaander zou ik dit niet zo goed kunnen hebben, omdat die persoon weet dat dit chronisch is, maar het toch grappig vindt om even te benadrukken dat dat niet zo is. Maar wanneer een mede-diabeet dit zegt druipt de ironie ervan af. En barsten we na een subtiele knipoog in lachen uit.

Ach, je moet blij zijn dat je geen kanker hebt. Dat is véél erger!

Er zit een bepaalde kern van waarheid in, dat kanker een stuk erger kan zijn dan diabetes, maar er zit ook een boel in wat best kwetsend kan overkomen. In feite wordt hier gezegd dat ik maar blij moet zijn met mijn diabetes, omdat ik ook wat anders had kunnen hebben.

Nou, eigenlijk heb ik liever gewoon niks. Geen diabetes en geen kanker. Als ik dan wél diabetes heb, en géén kanker, dan ga ik me echt niet gezegend voelen omdat ik diabetes heb!

Waarom moet ík blij zijn dat ik geen kanker heb. En waarom zeg je niet tegen een kerngezond iemand die op straat loopt: Goh, wat mag jij blij zijn dat je geen kanker hebt!

Ook impliceert deze zin een beetje dat diabetes wel meevalt. ‘Even wennen aan die prikken en spuiten, maar na een tijdje gaat dat allemaal vanzelf!‘ hoor ik vaak. Natuurlijk wordt dat een bepaalde routine, maar dat wil niet zeggen dat het niet vervelend meer is. Bovendien blijft het klote om altijd maar aan je bloedglucose, voeding, inspanning, stress, het weer, en meer te moeten denken, bij alles wat je doet. Dat valt níet mee. Zeker niet als opstandige puber.

Wat heb jij daar op je arm zitten?

Ken je dat niet? Dat is de nieuwste mode… Je moet er ook echt een aanschaffen. Kost een paar honderd euro in de maand, maar dan heb je ook wat hoor. Fashion statement.

Ben zojuist ontslagen uit de gevangenis, maar als ik te ver weg ga, geeft dit mij een schok.

Oh… Dat is gewoon… Wifi…

Het is een insulinepomp. Of een CGM (continu glucose monitor). Of een Libre.

Ja… Eigen schuld. Had je maar niet zo veel suiker moeten eten.

Dit idee komt voort uit het beeld dat veel reclames en informatieve media schetsen. Eet niet te veel suiker, want dan heb je een verhoogd risico op diabetes! Beweeg genoeg want anders krijg je diabetes! Volg nu een koolhydraatarm dieet, om uw risico op diabetes te verminderen.

Laat één ding duidelijk zijn: diabetes is niet het gevolg van te veel suiker eten. Type 1 zeker niet, dat heeft namelijk een onbekende oorzaak. Meestal wordt er gesproken over iets in de trant van een virusinfectie die zich schuilhoudt in de alvleesklier, waardoor je eigen afweersysteem de alvleesklier kapot maakt. Dit is echter maar een theorie en zo zijn er nog heel veel andere theorieën.

Type 2 kan veroorzaakt worden door een ongezonde leefstijl door ongezonde voeding en een slecht bewegingspatroon. Maar. Ook diabetes type 2 kan gewoon ontstaan vanwege erfelijkheid. Door voeding aan te passen en veel te bewegen kan diabetes type 2 soms nog een tijd onderdrukt worden.

Zorgverzekering: Aan 4 stripjes per dag heb je toch wel genoeg?!?

Uhh. Nee. Mijn bloedglucosespiegel is een achtbaan zonder rem. Hij gaat 24/7 door. Zonder pauze. Zonder weekend. Zonder vakantie. Bij een ziekte waar je totaal geen controle over hebt valt er één enkel ding te controleren, en dat is de bloedglucosespiegel. Om die enigszins onder controle te houden is je bloedglucose de enige informatie die je hebt. Om die te meten heb ik stripjes nodig. Niet 4 per dag, maar minstens 7. En beter vergoeden jullie ook meteen de Freestyle Libre. Alsjeblieft. Vandaag nog.

Wetenschappers (30 jaar geleden): over 10 jaar kunnen we diabetes genezen. Let maar op!

Zeg het maar gewoon als je het kunt genezen, en praat me niet onnodige hoop aan. Ik heb hoop op een gelukkig leven met diabetes. Dat is tenminste redelijk realistisch. Ik wil niet zeggen dat er geen genezing gaat komen, maar hang er geen data aan, want wanneer je je beloftes niet waar kunt maken (en dat gebeurt dus al zo’n 30 jaar) verlies je vertrouwen.

Kun je dat spuiten niet even op het toilet doen? Bah Bah! Dat doe je toch niet in het openbaar!?!

Nee.

Ik spuit niet omdat ik het leuk vind. Ik spuit omdat ik anders dood ga. En de wc is onhygiënisch.

Nee. Doe normaal.

 

 

 

4 gedachten over “Ga weg met je opmerkingen | Reacties op diabetes

    1. Weet je, Esmay, een boel van de bovenstaande opmerkingen komen voort uit onbegrip. Ze zijn vaak niet respectloos bedoeld, al kan het wel zo overkomen soms. Ook al grijpt iets je persoonlijk aan, het is heel belangrijk om gewoon pas op de plaats te zetten en uit te leggen hoe het zit.

      Like

  1. Ik heb van deze tekst echt moeten huilen want alles wat u zegt is waar ik hoop dat ze op een dag beseffen wat deze ziekte betekent en er bij stilstaan zij weten niet wat wij allemaal moeten doen en hoe wij moeten leven over diabetes word ook nieveel gesproken in het nieuws behalve van de freestyle libre maar dan nog de meeste weten nog steeds wat diabetes inhoud en ik ben heel erg blij dat er tenminste iemand over dit onderwerp kan praten ik ben heel trots dat er daarover gesproken word. ❤

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

