6 Gymnasium en de welbekende lat

Het komt toch wel heel erg dichtbij. Na de zomervakantie ga ik naar 6 gymnasium. Ik weet dat het cliché is, maar wat is de tijd voorbij gevlogen.

Ik had nooit gedacht dat ik het gymnasium serieus zou gaan halen. Toen ik op de basisschool mocht kiezen naar wat voor middelbare school ik wilde, koos ik voor het gymnasium omdat ik dokter wilde worden. Dat ik het daar heel moeilijk zou kunnen gaan krijgen, kwam niet in me op en daar hield ik dan ook geen rekening mee. Ik wilde dokter worden. Ik wilde naar het gymnasium. Dat was mijn droom.

De jaren daarna was het niet altijd even makkelijk. Dat was niet omdat ik het niet aankon, maar door die welbekende hoge lat. Voornamelijk de eerste jaren van de onderbouw, gaf het me echt een kik om goede cijfers te halen. Ik vond het vooral mega gaaf dat ik bezig was met het hoogst haalbare niveau in Nederland en dat ik het gewoon succesvol afrondde. Soms snapte ik dat ook helemaal niet en geloofde ik niet dat dit echt het moeilijkste was, want er waren immers een boel mensen veel slimmer en beter in leren dan mij.

Toch was ik er wel onzeker onder. Ik ben nooit de beste van de klas geweest. Op de basisschool niet en op het gymnasium al helemaal niet. In de tijden dat die lat zo hoog lag, was ik ook erg bang dat ik zou blijven zitten, hoewel mijn cijfers wel goed waren. Ik was bang dat één proefwerk alles kon verpesten.

Later kwam daar gelukkig verandering in. Toen ik wist dat ik geen dokter meer kon worden was overstappen naar de HAVO niet zo’n probleem meer. Ik vind zoveel studies immers leuk dat ik op het HBO ook wel iets passends zou vinden, maar ik bleef goede cijfers halen.

Toen kwam ik waar ik nu ben. (Bijna) in 6 gymnasium, met vooralsnog mooie examencijfers. Waar iedereen nu veel harder werkt, doe ik dat een tandje lager. Ik maak vooral meer tijd vrij voor de dingen die ik graag doe: columns schrijven, mensen bij elkaar brengen, fantaseren over de toekomst en ik doe wat meer waar ik zin in heb. School komt daar natuurlijk nog bij, dat laat ik echt niet zomaar zitten. Sommige dingen zijn alleen niet meer prioriteit nummer één.

En het is prima zo. Ik heb bereikt wat ik nooit dacht te bereiken: 6 gymnasium.

 

2 gedachten over “6 Gymnasium en de welbekende lat

Geef een reactie!

