Gezond leven of overdrijven?

We slaan een beetje door, met dat gezond doen, om maar met de deur in huis te vallen. Iedere keer verbaas ik me weer over de hoeveelheid health-app’s, en de steeds groter wordende groep jongens die bij gymles hun comfortabele t-shirt vervangt door strakke stretch-hemden, die hun spieren benadrukken. Instagram bevat een overload aan fitgirls, fitboys en andere sportieve types.Overdrijven we niet een beetje?

Bron

Ik, als snoepkont en zoetekauw, moet dan toch wel eens flink slikken. Wat spieren zien er krachtig uit. Krachtig staat voor mij rechtstreeks in verbinding met vrolijkheid en geluk, en wie wil dat nou  niet zijn? Super  motiverend, maar is het wel gezond?

Allerlei regeltjes over voeding en over sport zorgen voor verplichtingen. Vóór je kunt eten sta je een uur worteltjes te raspen, aardappels te schillen en uien te fruiten totdat je de perfecte paleo-salad in elkaar getoverd hebt. Die moet je natuurlijk nog even afwegen, zodat je alle kloppende voedingswaardes kunt invoeren bij MyFitnessPall. Wie bij de meute hoort maakt nog ‘even’ een fotootje (of 35) en vervolgens kan het eten beginnen. Op iedere hap 15x kauwen, en 3 glazen water tussendoor ter bevordering van de vertering.

Zeg. Hallo. Mag eten ook nog een beetje gezellig zijn?

En dat geld ook voor een gezonde levensstijl: op vaste tijden opstaan, de dag beginnen met een koude douche, iedere dag een uur bewegen, veel water drinken, 2 stuks fruit per dag, geen schermen voor het slapengaan, maar wél een beker warme melk.

Je kunt ook overdrijven in gezond doen. Eetstoornissen als orthorexia komen niet voor niks steeds meer voor, en ik maak me ook écht wel eens zorgen om het ideaalbeeld dat tegenwoordig geschetst wordt door alles en iedereen. Want het is niet normaal om 24/7 aan voedingsadviezen te denken, om een sixpack te hebben en om nooit eens een lekkere hamburger bij de Mac. te halen. We zijn geen lopend hoopje regels en adviezen. We zijn ook gewoon mens. Een mens dat houdt van chocolade, ijsjes en de gehaktballen in tomatensaus van oma; en het belangrijkste: we zijn een mens dat van die momenten intens geniet.

En vertel me niet dat je vandaag even ‘zondigt’ en dat stuk taart toch maar eet, want genieten ís gezond, en op die manier is dat stuk taart dus óók gezond. Gezond zijn gaat namelijk niet alleen over eten.

Gezondheid gaat over de eerste gedachte als je ’s ochtends uit je bed komt (vb: ”Met hoeveel push-ups ga ik me deze ochtend opzadelen, en drink ik mijn brokoliesmoothie vóór of ná het hardlopen?” of ”Wat heb ik een enorme zin om naar mijn werk te gaan, en wat ben ik benieuwd wat de dag me gaat brengen!”). Het gaat over je geluk, hoe je je leven ervaart, hoe je geniet, hoe je naar de wereld om je heen kijkt.

Het gaat niet alleen om je gewicht, je vetpercentage en je spiermassa.

Geniet gewoon lekker, mensen. Dat is gezond. En normaal.

5 gedachten over “Gezond leven of overdrijven?

  1. Hier zat ik serieus echt een paar dagen geleden nog over na te denken. Ik vind dat je gelijk hebt! Zeker het extreme sporten zoals de fitgirls e.d. doen, schrikt me toch wel een beetje af. Wat levensstijl betreft, ben ik ook wel een beetje schuldig – maar dat is meer omdat het mindfulness-concept me gewoon best wel aanstaat en ik er oprecht een beetje gelukkiger van word. Dus ik denk inderdaad dat, zolang je maar niet in het extreme doorslaat, gezond zijn voor iedereen anders ligt.
    (En ja, ik was nieuwsgierig naar jouw blog dus vandaar 🙂 )

    Liked by 1 persoon

    1. Ahh leuk, Merle. Een bepaalde levensstijl aanhouden is ook helemaal niet slecht, zo lang je je maar niet vast gaat houden aan allerlei regeltjes. Als je iets doet omdat je het leuk vind, of graag wil, is dat prima, zo lang dat maar niet overslaat in ‘moeten’.

      Liked by 1 persoon

  2. Amen. Goed geschreven Anne, sluit me ook helemaal bij je aan. Men slaat door, alleen slaat de tegenbeweging ook wat door. Het propageren van ronde vormen is oké, maar obesitas als normaal zien dan weer niet. Gezond leven is oké, maar doorslaan en alleen nog maar leven naar die regels is gewoon ziek. Balance is the key. Patat mag, lekker snacken ook. Zorg gewoon voor balans. Als je vandaag bij de Mac hebt gegeten, laat ’s avonds dan de chips en toastjes liggen en eet tomaatjes ofzo. Maar, als jij die toastjes wil, neem ze dan lekker en geniet ervan. Ga je niet schuldig voelen… Zelf ben ik nu bezig met meer water drinken omdat 1 liter per dag toch wel echt heel weinig is. Daarnaast maak ik groene smoothies omdat ik zo makkelijker mijn groentes en fruit binnen krijg. Ik eet namelijk hooguit 1x fruit in de week, en nu krijg ik wel voldoende binnen. Maar, ik geniet volop van mijn toastjes met brie, een hamburger, en wortels in aioli dippen. Gezond is niet per se vies en lekker is niet per se slecht. It’s all about balance en genieten van wat je eet. 🙂

    Like

Geef een reactie!

