NT2 | Project Taalmaatjes

Ja hoor, zei M. tegen A.” ”Is dat ‘hoor’ van ‘horen’?” ”Nee, dit betekent iets anders…” – Nederlands is best wel lastig. Een taal vol met uitzonderingen, beeldspraak en moeilijkheden. Dat realiseerde ik me bij het Taalmaatjes project waar ik twee weken geleden aan begonnen ben.

Toen ik een mailtje van mijn leerjaarcoördinator kreeg met de vraag wie er lessen Nederlands wil geven aan vluchtelingen, was ik direct enthousiast. Eigenlijk heb ik geen seconde nagedacht en me meteen aangemeld. (tijdgebrek doet er niet toe bij dingen die je écht leuk vindt).

Op 18 mei zijn we van start gegaan. Een groep van 20 jonge vrijwilligers tussen de 15 en 18 jaar en ongeveer 20 vluchtelingen uit Syrië en Eritrea. Het was wonderbaarlijk om te merken hoe graag ze wilden leren, hoe gemotiveerd ze waren. De lessen die wij ze geven volgen ze vrijwillig, buiten hun school om. Ik meen het hoor: wat een motivatie! Dat zul je bij Nederlanders niet snel tegenkomen.

De eerste keer vond ik het mega spannend. Maar eigenlijk verliep alles heel erg soepel. Ik werd gekoppeld aan één van de vluchtelingen, en samen hebben we even gepraat over wie we waren en wat onze hobby’s waren, wat we in het dagelijks leven deden, enzovoort. Ze sprak nog wat gebrekkig Nederlands, maar gelukkig konden we al best goed communiceren.

Af en toe begrijpt ze mij niet. Af en toe begrijp ik haar niet. Soms schakelen we even over op het Engels, maar wat we vooral doen is Nederlands praten. Zo veel mogelijk. Ik hoop dat ik in de komende weken steeds meer met haar kan praten, dat we elkaar leren begrijpen en een beetje meer over elkaar te weten komen.

En wat krijg ik hiervoor terug? Een geweldige ervaring! Wat een dankbaar werk!

Een gedachte over “NT2 | Project Taalmaatjes

Geef een reactie!

