Life goes on | Diabetes

Het is vast wel te begrijpen dat het hier een tijdje zo stil was. Accepteren kost tijd en vreet energie, maar al zeg ik het zelf: ik doe het best goed. Ik weet natuurlijk niet wat voor slechte momenten er nog komen gaan, dát ze komen, weet ik wel, maar voor nu kan ik zeggen dat het goed gaat en dat ik het allemaal redelijk onder controle heb. Het leven gaat weer door.

Ik heb een hele bewogen periode achter de rug, een zware periode. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wel aardig onderweg. Mijn lichaam is nog helemaal ontregeld en dat merk ik aan alles. Voor nu heb ik het een plekje weten te geven. Ik heb het weten te accepteren als een onderdeel van mijn leven, en ik realiseer me zelfs hoeveel diabetes mij opgeleverd heeft.

Begrijp me niet verkeerd hoor, diabetes is een rotziekte die een boel kapotmaakt, maar er zijn ook positieve kanten, en ik vind dat die best eens benoemd mogen worden. Vanaf het moment dat je de diagnose krijgt realiseer je je ineens weer wat écht belangrijk is. Examens, toetsen, school, -dingen die voor mij eerst stipt op nummer één stonden- zijn een stuk minder belangrijk. Ik hoef geen tienen. Ik hoef niet per se een universitaire opleiding. Wat voor mij écht belangrijk is, is een gezond leven, zonder complicaties, dromen waarmaken, samen zijn met vrienden en familie. (ja bah, wat zoet, slijmerig en cliché, maar het voelt en het ís echt zo). Ik ben nu al een beetje anders in het leven gaan staan.

IMG_20160510_162003[1]

En, last but not least, mijn ogen. Ik draag al ongeveer 4 jaar lenzen, en sinds ik begonnen ben met de insulinebehandeling zijn mijn ogen helemaal veranderd. De eerste dagen zag ik veraf prima, maar kon ik geen boek meer lezen, en nu zie ik wonderbaarlijk alles weer scherp!

Bovendien kan ik mededelen dat mijn bloedsuiker aan het stabiliseren is, en dat ik een aantal goede dagen achter de rug heb.

Zoals ik al eerder schreef: het leven gaat door, life goes on. Ik pak alles weer op, ga naar school, sport langzaamaan weer wat, en doe leuke dingen. Op mijn blog zullen dan ook weer allerlei niet-diabetes gerelateerde posts verschijnen. Zo nu en dan houd ik jullie vast op de hoogte, maar mijn echte diabetesschrijfsels zullen verschijnen op de website van stichting ééndiabetes. Aanstaande maandag is daar mijn eerste column te vinden.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!

8 gedachten over “Life goes on | Diabetes

  1. Fijn om even een update te lezen Anne. Je lijkt er inderdaad erg goed mee om te gaan! Draag je nu helemaal geen lenzen meer? Apart, en fijn, joh dat dat zo werkt dan met insuline. Geniet van je weekend! X

    Liked by 1 persoon

    1. Nop. Helemaal nooit meer en ik zie echt alles weer! Tv-ondertiteling, kleine teletekstlettertjes, het digibord als ik achter in de klas zit. Gewoon alles. Ik snap het zelf ook niet helemaal, maar fijn is het wel! Maar ik merk wel aan andere signalen, zoals uhh, ontbrekende maandelijkse ongemakken, dat mijn lichaam eem beetje van slag is, maar ik mag maandag weer naar het ziekenhuis. Daar kunnen ze vast wat verklaren!

      Liked by 1 persoon

      1. Oh kijk, dat is dan echt wel heel fijn! Hm, ja als je hormoonhuishouding van slag is, kan het inderdaad even uitblijven. Je lichaam moet ook wennen natuurlijk. Succes/sterkte in het ziekenhuis vandaag.

        Like

  2. Fijn dat je een beetje je draai begint te vinden. Het lijkt me hele ommezwaai en je moet ineens met zoveel dingen rekening houden. Hopelijk kun je er positief mee om blijven gaan, al zal het vast ook eens tegen zitten.

    Like

Geef een reactie!

