Instellen & volwassen worden | Diabetes

Diabetes is niet leuk, en ik kan best zeggen dat ik het zo nu en dan ongelooflijk haat, zeker in deze beginperiode. Ik moet nog heel erg veel leren en ben  ondertussen 20 spuiten en 37 vingerprikken verder. De komende jaren zullen dat er nog veel en veel meer worden, maar het begin is deze week gemaakt.

Misschien klinkt het gek, maar het voelt een beetje alsof ik met een klap volwassen geworden ben. Alle onbezorgdheid die ik nog had is een beetje vervaagd. Je realiseert je pas hoe onbezorgd en gezond je bent als je dat niet meer bent. Het is zo waardevol om gewoon gezond te kunnen zijn, en eerlijk gezegd had ik dat wel wat meer mogen waarderen afgelopen jaren.

Alles om me heen is de afgelopen weken sowieso een beetje vervaagd. In het begin is niks meer belangrijk: Wiskundeproefwerk na de vakantie? Nou En. Saxofoonexamen? Nou en. Ik kijk heel erg uit naar morgen, omdat ik dan weer naar school mag. Back to normal. Weer even ‘uit’ de grote diabeteswolk waar ik in beland ben. Ik zal morgen op school vast een hoop uit te leggen hebben en een hoop vragen krijgen, maar dat vind ik niet zo erg.

Ik vind het wel erg dat sommige mensen er heel licht over denken: een paar prikjes per dag en je kunt er gewoon oud mee worden, en in zekere zin klopt dat ook wel, maar er komt veel meer bij kijken. Diabetes is een sport, misschien zelfs bijna een kunst: 24 uur per dag, 7 dagen per week moet ik mijn bloedglucose onder controle houden en geloof mij maar als ik zeg dat die niet altijd meewerkt, ook al eet ik 2 dagen exact hetzelfde.

Mijn waardes zijn hoog, maar gelukkig niet meer zo hoog als ze geweest zijn. Gistermiddag heb ik mijn laagste waarde tot nu toe mogen meten: 8,0 🙂 Op dit moment zijn mijn waardes weer erg hoog (18,5), maar op moederdag is het eten best lastig: dan eet ik toch maar een stukje taart, terwijl ik nog niet geleerd heb om daarvoor insuline bij te spuiten. Mijn bloedglucose schiet dan natuurlijk de hoogte in, en dat zal vanavond nog wel erger worden als we friet eten. De diabetesverpleegkundige heeft er ingestampt: Anne, gewoon met de pot mee-eten, niet te streng voor jezelf zijn en niet te obsessief bezig zijn met die waardes. Daar heeft ze gelijk in. Misschien ben ik er een tikje te veel mee bezig.

IMG_20160508_170833[1]
Bloedglucose de afgelopen 7 dagen
Ze zijn me nu nog aan het ‘instellen’, wat betekent dat er nog goed afgemeten moet worden hoeveel insuline ik per maaltijd, afhankelijk van het aantal koolhydraten dat ik eet, moet gaan spuiten. Dinsdag moet ik naar de diëtist, en daar hoop ik weer wat meer te leren.

Het is gewoon echt héél vervelend als je honger hebt, maar niet wilt eten omdat je bloedglucose al veel te hoog is. Ik mag dan wel onbeperkt rauwkost eten, maar na 5 dagen heb ik ook wel trek in een dikke chocoladereep, kruisbessenvlaai met schuim, chocoladetaart met slagroom, spekjes, stroopwafels, koekjes en chips (en dan niet 2 hapjes, maar gewoon de hele zak.)

 

3 gedachten over “Instellen & volwassen worden | Diabetes

  1. Like I said, je krijgt een andere leefstijl. Het is nu inderdaad lastig, en je moet even een periode doorkomen. Maar, het went, trust me. Het blijft altijd opletten, en ja het beïnvloed je leven, maar er komt een punt dat je het gewend bent en insuline spuiten gewoon in je routine zit; een moment dat je niet elke seconde aan je waardes denkt maar ook zaken aanvoelt.
    Mijn opa heeft ook diabetes, en hij heeft ook echt ermee moeten leren leven. Maar, eenmaal ‘geleerd’… Rustig aan Anne, en geniet ook een beetje van het leven. Precies wat de verpleegkundige zegt: wees niet te streng voor jezelf. X

    Like

  2. Het is een lastige leefstijl die zo ontzettend belangrijk is. Jammer als mensen het zouden bagitaliseren, want het is zoveel meer dan een beetje prikken. Hopelijk vind je er snel een weg in en raak je enigszins gewend aan hoe jouw lichaam reageert.

    Like

Geef een reactie!

