Ik ben niet ziek | Diabetes

De afgelopen dagen zijn in sneltreinvaart aan me voorbij gegaan. Gistermorgen was ik nog een gezonde, onbezorgde puber en diezelfde avond was ik ziek. Althans, zo voelde dat voor mij. Van de ene op de andere dag werd mijn leven omgegooid, en dat is heftig. Héél heftig.

Ik had al een tijdje last van dorst en spierkrampen, maar kon daar geen logische verklaring voor vinden. Diabetes, dat kon naar mijn mening niet, omdat iemand met diabetes type 1 normaal gesproken snel zó ziek wordt, dat een bezoekje aan de dokter onvermijdelijk is. Toch herkende ik me wel een beetje in de symptomen en daarom mailde ik Lauriëtte. Al met al kwam ik tot de conclusie dat ik misschien toch een keer naar de huisarts moest gaan…

Dat bezoekje heb ik wekenlang uitgesteld, totdat mijn moeder me praktisch gezien dwong. Bij de huisarts moest ik op de weegschaal gaan staan, en daar schrok ik me een hoedje: ik was in korte tijd 10 (!!!) kilo afgevallen. De dag erna (gisteren) moest ik even bloedprikken en ik kon later opbellen voor de uitslag.

Zover is het echter niet gekomen. Ik was gisteren heerlijk aan het werk, toen ik opgebeld werd: ik moest met spoed naar het ziekenhuis, en kon daar direct terecht bij de internist. In het ziekenhuis vertelde me ze, wat ik misschien een ietsiepietsie beetje aan had zien komen, maar alsnog kwam het aan als een soort waterballon die steeds groter wordt en uiteindelijk knapt. Ik heb diabetes type 1.

Zo ging dat bij de internist: ik kwam met een big smile binnen (ja, écht waar. #houjezelfgroot) maar toen ze me vertelden dat ik niet mee kon naar Ameland volgende week, brak ik helemaal. Ik huilde tranen met tuiten en moest ondertussen leren om mezelf te injecteren met insuline en om mijn bloedglucosewaarden af te lezen, die ondertussen zo hoog waren opgelopen dat het apparaatje ze niet meer kon aflezen.

En daar begon het medische circus. Ik zal me de rest van mijn leven moeten prikken en spuiten, en heb verschillende afspraken met diabetesverpleegkundigen, internist en diëtist op de planning staan. Ik mag niet werken en moet rust houden omdat mijn glucosewaarden gevaarlijk hoog zijn.

Van de ene op de andere dag beschouwen mensen je als ‘ziek’ of als ‘zwakker’. En wat nog erger is: van de ene op de andere dag voel ik me niet meer zo onbezorgd en zo gezond. Wat er nu aan de hand is, is heel serieus, al heeft niet iedereen dat door: Al die mensen die ‘beterschap‘ zeggen, terwijl ik niet beter word…

Ik wil niet ziek zijn en ik voel me niet ziek. Al moet ik me 7x per dag prikken en 4x per dag spuiten. Ik ben er nog hoor, mensen. Het is heel heftig, maar ik kom er wel doorheen. Ik ben sterk, anders had mijn lichaam het niet volgehouden om een half jaar met een hyper rond te lopen.

p.s. Ik ben niet ziek, mijn alvleesklier werkt gewoon niet mee.

 

 

15 gedachten over “Ik ben niet ziek | Diabetes

  1. Wauw.. heftig zeg. Kom ik hier even kijken, val ik midden in een bewerkelijke ziekte. Hopelijk hou je dan van ik ben niet ziek, ik voel me niet ziek de rest van je leven vol. En je lichaam natuurlijk ook.

    Love As Always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  2. Dat zal inderdaad flink schrikken zijn geweest… Het is wel shit hoor! Jeetje. Voel je je ondertussen wel al wat beter? Ik herken dat met een big smile binnenlopen bij de dokter om jezelf maar groot te houden, jammer genoeg werkt het meestal niet. Ondanks dat je er niet veel aan hebt, wil ik je toch sterkte wensen. Ik hoop dat je niet al te veel dingen moet laten vallen en je zo normaal mogelijk door kan. Xoxo

    Like

    1. Omdat mijn lichaam aan een lager bloedglucosegehalte moet wennen voel ik me niet zo goed, maar op den duur komt dat goed.
      Ik ga zeker niks laten vallen. Ik mag dan wel een chronische ziekte hebben, maar die gaat absoluut niets van mij afpakken. Ik blijf sporten en muziek maken en alle dingen doen die ik leuk vind. Ameland moet ik even laten varen, maar voor de rest grijp ik alle kansen aan!

      Liked by 1 persoon

      1. Op dat doorzettingsvermogen mag je trots zijn zeg! Koppie op 😉 Succes met alles wat je nog te wachten staat op het gebied van chronisch ziek zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat bij jou wel goed gaatkomen! Xoxo

        Like

  3. Ik heb net alle posts die ik gemist heb even ingehaald en echt genoten van al je schrijfsels en gedachtes, en dan lees ik opeens dit… Heftig hoor meid! Gelukkig voel je je niet ziek, dat scheelt wel, ik hoop dat dat ook zo blijft. En ik weet ook zeker dat jij je er wel doorheen slaat, heel veel sterkte!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Je ps onderaan verwart me, heb je nu diabetes of niet? Ik hoop van niet… Diabetes is naar en je moet inderdaad anders gaan leven, maar er is nog genoeg mogelijk. Je leefstijl aanpassen, bewust zijn van wat je eet en doet, maar ‘je bent niet ziek’ nee. Je hebt een ziekte/aandoening, maar die zit in je leefstijl. Zolang jij je goed voelt, kun je binnen de kaders van je diabetes alles doen wat je wil. Er is mee te leven. Sterkte meis! X

    Like

    1. Ja, ik heb diabetes. De p.s. staat meer voor mijn instelling: ik wil niet dat anderen me beschouwen als ziek. Ziek is bovendien relatief.
      Het komt goed hoor. Dankje!

      Liked by 1 persoon

      1. Op die manier, ja begrijpelijk. Snap wat je bedoelt! Slik zelf ook dagelijks medicijnen om spasmes te onderdrukken, maar voel me niet ziek ofzo. Zolang jij je goed voelt, is er ‘niks aan de hand’. 😉

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

