Het gaat een sprookjesachtig jaar worden

2 weken geleden huppelde ik nog door de Efteling. Nu zit ik me achter de computer onder te dompelen met sprookjes. 2016 wordt het jaar van de sprookjes voor mij. Want, hier komt een hele grote onthulling… Mijn PWS gaat over, hoe kan het ook anders (fotohint!):

Sprookjes

Yesss! Ik ben mega-enthousiast. Ik kan er echt álles in kwijt wat ik leuk vindt: ik ga de sprookjes van Perrault en Grimm inhoudelijk vergelijken en me daarbij onder anderen focussen op de (verandering van de) moraal. De sprookjes van Perrault waren voornamelijk voor volwassenen bedoeld en de sprookjes van Grimm werden echte ‘familiesprookjes’. Daarom wil ik onderzoeken uit welk soort sprookjes (Perrault of Grimm) kinderen het beste de les/moraal kunnen halen, en omdat kinderen verhalen als Roodkapje natuurlijk meteen herkennen ga ik ze eerst zelf herschrijven.

Al met al de perfecte combinatie voor mij: taal, literatuur, schrijven en iets met kinderen. Ik ben er zó blij mee! Komend jaar ga ik waarschijnlijk heel veel oude en nieuwe sprookjes lezen en vergelijken. Bovendien heb ik de leukste en fijnste begeleider ever. Dit gaat gewoon enorm leuk worden.

Dat was eigenlijk alles wat ik vandaag graag kwijt wilde. Ik zal regelmatig wat updaten over alle vorderingen, zodat jullie een klein beetje mee kunnen lezen 😉

Al heb ik nog wel één vraagje voor jullie: Waar heb jij je PWS over gemaakt / Waar wil jij je PWS over gaan maken?

10 gedachten over “Het gaat een sprookjesachtig jaar worden

  1. Wat een super tof onderwerp voor je PWS! Een aanrader om te lezen is het boek van Bettelheim: The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Heel interessant! Succes en veel plezier! ^^

    Like

  2. Ah wat leuk bedacht! Voor mij duurt het nog heel even voordat ik hier over na moet denken, maar ik weet nou al dat dat erg lastig gaat worden… Hoe dan ook, leuk onderwerp!

    Like

  3. Wat een ontzettend leuk onderwerp!!! Sprookjes zijn geweldig. 🙂 En de moraal is flink veranderd ja. Van origine waren sprookjes bedoeld om kinderen een les te leren en juist bang te houden opdat ze iets niet zouden doen. Tegenwoordig kennen wij alleen de gecensureerde versie met een mildere moraal. Ben erg benieuwd naar je ontdekkingen!
    Oh ennuh, mijn pws ging destijds over de Tweede Wereldoorlog. Onze geschiedenisdocent wilde graag 2 leerlingen die zijn shitzooi aan artikelen over WO II gingen archiveren, dus ik heb heel veel artikelen gelezen en gesorteerd, haha. In het werkstuk moesten we dan beschrijven waarop onze categorieën zijn gebaseerd, hoe archiveren werkt, en waar we tegenaan liepen (dubbel onderwerp). Al met al een erg saaie opdracht, haha.

    Like

  4. Wat een leuk onderwerp en toffe insteek!
    Mijn profielwerkstuk (van een miljoen jaar geleden) ging over De klokkenluider van de Notre Dame, ik had samen met iemand een kort prentenboek gemaakt van het oorspronkelijke verhaal (was eigenlijk de bedoeling dat leerlingen in de onderbouw het boek dan konden lezen voor Frans, maar het werd veel te ingewikkeld uiteindelijk…)

    Like

  5. Zo gaaf vind ik het om te zien hoe iedereen zulke verschillende onderwerpen kiest! Bij mij was ‘sprookjes’ namelijk het eerste wat afviel. Overigens vind ik het dus wel heel gaaf dat jij het dan weer wel doet, dat is zo fijn aan dat PWS. Zelf had ik samen met een vriendin ‘de biologische klok’, was ook zeker erg interessant! Mogen jullie ook in tweetallen werken? Of zelfs in grotere groepjes? Xoxo

    Like

    1. Het is maar goed ook dat smaken verschillen. Zou maar een saaie boel zijn als iedereen hetzelfde deed. Jullie onderwerp klinkt ook erg interessant!
      We mogen in tweetallen werken, en uitzonderingen in drietallen. Ik heb er voor gekozen om alleen te werken.

      Liked by 1 persoon

        1. Dat is niet erg!
          Eigenlijk is dat een heel lang verhaal. Eerst zou ik met iemand samenwerken, toen bleef er iemand over en zouden we met z’n drieën werken, toen kwamen we totaaaaal niet uit het onderwerp, en toen hebben we uiteindelijk besloten om maar alleen te doen. Al met al was het best wel veel gedoe, en heb ik ervoor gekozen om alleen te werken zodat ik niet meer met iedereen rekening hoefde te houden. Klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar is voor mij wel de goede keuze geweest. Rust, en doen wat ik zelf heel graag doe.

          Liked by 1 persoon

          1. Daar heb je gelijk in. Het brengt een hoop rust met zich mee en je kan je eigen tempo aanhouden, ongeacht wat een ander ervan vindt. Zelf heb ik ervoor gekozen om met een vriendin samen te werken, ik wilde ook eigenlijk alleen met haar. Ik weet dat zij ook op tijd wil zijn met dingen af hebben en dergelijke, dat ze rekening houdt met mij en dat ze bij mij rust in mijn hoofd brengt. Bedankt voor je reactie op mijn vraag! Xoxo

            Like

Geef een reactie!

