Het belang van religie

Bestaat God? Geloof jij? Is het gek om op je werk een kwartier pauze te nemen om te bidden? Kan dat tegenwoordig nog? Vind je mij gek als ik geloof in God? Of in meerdere goden? Of in natuurgoden, engelen of bepaalde krachten? Kun je nu nog wel op een normale manier met me praten?

Eigenlijk was het een soort van vicieuze cirkel: Roos zette mij aan het denken met haar artikel over zingeving. Vervolgens verscheen er plotseling een artikel van Roos waarin ze vertelde dat ik haar aan het denken had gezet, en daardoor zette ze mij weer aan het denken, en zo ontstond een  hele reeks blogposts over zingeving en religie. En ik vind dat stiekem alleen maar heel erg leuk, en daarom ga ik er vandaag gewoon nog even over door.

Ik ben katholiek. Rooms-katholiek. Ik heb het hele rijtje gehad: het doopsel, de communie, het vormsel en ik zou eventueel graag trouwen voor de kerk als zo’n moment ooit op mijn pad komt. Ik beschouw mezelf als Rooms-katholieke, al ga ik helemaal niet iedere zondag naar de kerk, en is mijn geloof in een God te betwijfelen. Eigenlijk ontwijk ik mijn gedachtespinsels over zingeving en het bestaan van een God, omdat dat me bang maakt.

Gelukkig is dat niet hetgeen waar het om draait. Religie draait naar mijn mening niet om het al dan niet bestaan van een God, maar het gaat om wat je denkt en voelt, wat je drijft, wat voor jou het belang van leven is. En daardoor kan religie je vooruit helpen, maar misschien ook juist heel erg teleurstellen en pijn doen.

Toen iemand me vertelde over wat zij zelf geloofde volgde meteen de boodschap: ”Je zult me nu vast heel gek vinden” en ik wens op recht dat geen enkele gelovige ooit deze uitspraak in zijn of haar mond hoeft te nemen. Ik vind het echt heel erg dat gelovigen bang zijn voor de reacties van anderen. Het zou heel normaal moeten zijn om je eigen waarheid te vertellen…

Het gaat namelijk totaal niet om wat ík van je geloof vindt en wat ik zelf geloof. Het gaat erom dat religie voor de gelovige werkelijkheid is. En als dat geloof positiviteit brengt, dan is dat helemaal prima! Aan de andere kant, wanneer je door je religie teleurgesteld wordt of bang wordt, wie ben ik dan om te zeggen dat dat onzin is en je je niet zo moet aanstellen. Wat voor jou werkelijkheid is, is voor jou waarheid, en iedereen moet kunnen erkennen dat dat voor jou zo is.

Respect is gebaseerd op het feit dat iedereen, ongeacht religie, van waarde is.

5 gedachten over “Het belang van religie

  1. Wauw, we maken er inderdaad een hele reeks van! Ik deel deze even op mijn FB-pagina. 🙂 Vind het echt heel mooi hoe je er over denkt, ben het ook helemaal met je eens!

    Like

Geef een reactie!

