Als je moeder je baas is

”Anne, pak jij even die doos… in de kelder… jeweetwel….” ”Uhm. Welke doos?”  ”JE SNAPT TOCH WEL WELKE DOOS IK BEDOEL. JE BENT ZELF EEN DOOS”.  –  ”Waar was je nou, An?” ”Even naar de wc” ”ALWEER?” ”Ja. Alweer ja!”

cheers-839865_640 (1)

Mijn moeder is een schat, zoals iedere moeder dat voor een kind zou moeten zijn. Zorgzaam, lief en ze is er altijd om me te helpen als de oven weer niet werkt of als ik weer een of ander lichamelijk ongemak heb. Als ik moet uithuilen bij iemand, of als ik mijn enthousiasme NU bij iemand kwijt moet. Ze is er gewoon altijd.

Naast moeder zijn, is mijn moeder soms ook iets anders: mijn baas (als in: op het werk, voor de duidelijkheid 😉 ). Vaak zegt ze dat ook: ”Anne, ik ben je baas hier. Niet je moeder. Geen geknuffel en gehang.” Maar soms is dat een beetje moeilijk: je moeder blijft immers je moeder en als ik weer een nacht lang keihard heb staan werken, wil ik niets liever dan in mijn moeders armen vallen, als ze dan toch in de buurt is…

Bovendien wordt het vaak van mij verwacht dat ik alles meteen weet en begrijp. Natuurlijk kan ik wel eens een fout maken, maar mijn baas gaat ervan uit dat ik alles begrijp. Misschien omdat ik wat dat betreft vanuit het perspectief van andere werknemers ook wel als voorbeeld gezien wordt: Oh, als Anne dat mag of kan maken, dan kan ik dat ook wel! 

Ons bedrijf is ook een beetje ons ‘huis’. Zeker rondom Carnaval, wanneer we alleen nog ‘thuisthuis’ zijn om te slapen. De rest van de dag eten we en werken we op het werk, met het hele gezin. Als het geen carnaval is wordt er soms thuis gekookt, en gaan we met pannen en potten naar het werk, omdat er geen tijd is om thuis te eten.

En vermoeiend is het zéker, zo’n zaak runnen, maar het heeft ook écht wel iets. Het is super om samen na een dag tot 05:30 gewerkt te hebben, op de fiets naar huis te gaan, en te voelen dat je benen nog steeds vooruit kunnen, en dat je lichaam dat gewoon aankan. Dat het daar sterk genoeg voor is. Bovendien is het iets wat we samen doen. We proberen er samen altijd het beste van te maken.

En… Het is niet altijd makkelijk, maar zéker de moeite waard.

5 gedachten over “Als je moeder je baas is

  1. Leuk stukje. 🙂 Al lijkt het me soms wel lastig hoor, bijvoorbeeld als collega’s denken dat jij wordt voorgetrokken. Had zelf ooit een klasgenootje en haar vader was onze docent. Zij kreeg altijd de hoogste cijfers, maar tegelijkertijd zei zij zelf dat hij van haar de hoogste verwachtingen had. Erg dubbelop.

    Like

    1. Ja, ik begrijp wat je bedoelt, Roos! Ik denk niet dat mijn collega’s denken dat ik voorgetrokken wordt, maar zelf weet ik dat ze dat best kunnen denken. Wat dat betreft maakt het de druk een stukje hoger omdat ik graag wil laten zien dat ik óók gewoon zelfstandig kan werken en niet wordt voorgetrokken. Gelukkig zijn bijna alle collega’s heel fijn: veel familie, en zelfs een hele goede vriendin werkt mee! 🙂

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

