Een dag zonder tijd

Stel je voor dat ’s ochtends vroeg om 7:30 de stroom uitvalt, en de storing duurt tot 02:00. Hoe zou jou dag er dan uit zien? Technologie zit helemaal verworven in onze samenleving, en er is bijna niemand meer die nog zonder technologie leeft. Hoe zou een leven zonder technologie eruit zien? Saai of juist veel gezelliger?

Ik word wakker door het licht van de zon dat door de lamellen heen schijnt. De zon schijnt altijd zo mooi mijn kamer binnen: het licht weerkaatst tegen mijn gele muur, waardoor mijn hele kamer in een zonnige oranjegele gloed gehuld is. Ik gooi mijn kleurige dekbed over mijn voeten heen en schiet mijn sloffen aan. Een dag zonder elektriciteit en zonder klok… dat wordt nog wat!

Mijn hoofd begint te mijmeren. Een dag zonder tijd is eigenlijk juist een dag met heel veel tijd. De secondewijzer van de klok loopt me vandaag niet achterna te tikken. Te laat bestaat niet meer. Tijd bestaat niet meer, en haasten dus ook niet. Wat een ruimte heb ik vandaag.

Ik trek wat kleren uit de kast en start mijn dagelijkse ochtendroutine. Thee zal zonder waterkoker niet lukken, maar een glas melk doet me ook goed. Ik eet brood met 2 plakken kaas -dat moet op, de koelkast doet het immers niet-, en ik besluit de dingen die absoluut koud moeten blijven even buiten neer te zetten. Daar is het namelijk nog kouder dan koelkasttemperatuur.

Op mijn gemak fiets ik naar school, kijk om me heen en geniet van de zingende vogels, zonder me druk te maken of ik wel op tijd zal komen. Op school zie ik hier en daar wat mensen klaslokalen in wandelen. Te laat zijn maakt vandaag niet uit. Iedereen is in een opvallend vrolijke bui, omdat we elkaar allemaal helpen. Rijdt de trein niet? Dan kom ik je wel even ophalen! Band lek? Ik breng je wel naar huis! We zijn afhankelijk van elkaar, omdat telefoons niet werken, en dus probeert iedereen zich zo goed en zo kwaad als het gaat te redden.

Leraren hebben opvallend creatieve oplossingen bedacht om les te geven zónder digibord. We voeren discussies, doen spellen, en gebruiken materiële voorbeelden om situaties na te schetsen. Dat maakt alle lessen enorm afwisselend, en interessanter dan ooit tevoren! In de pauze voeren we eindelijk weer eens goede gesprekken en doen we een kaartspel.

Na school fiets ik naar huis, doe wat dingen voor school. Als het donker begint te worden pak ik een goed boek, een glaasje jus en ga lekker slapen, om de volgende dag wakker te worden als de wekker om half 8 weer rinkelt.

Hoe zou jou dag zonder met tijd eruit zien?


Ik ben er even vanuit gegaan dat mijn telefoon leeg was, en alle batterijen op waren: helemaal zonder elektronica dus!

Stiekem doet deze situatie mij denken aan mijn verblijf in een Jungle Rafts in Thailand. Een geweldige ervaring waarbij ik een tijdje in een drijvend huisje op het water verbleef, zonder elektriciteit en warm water, maar mét olielampjes en een rivier om in te zwemmen. Een absolute aanrader voor alle avonturisten onder ons!

 

16 gedachten over “Een dag zonder tijd

  1. Huh jeetje, wat een leuk verhaal. Ik was er zo in mee aan het gaan, dat ik dacht dat het echt gebeurd was. Of is dat nou zo? Nee toch? Hihi. Lijkt me heerlijk trouwens. Of dat je in de trein niet iedereen met elektronica ziet zitten, en gewoon weer ouderwets gesprekken aangaat met vreemden. En inderdaad op school elkaar meer helpt en meer gesprekken voert tijdens lessen, etc. Ik zou echt niet weten hoe mijn stroomloze dag eruit zou zien. Ik denk een beetje zo! Doet de dinges voor warm water het trouwens zonder stroom? Nee toch? Brrr, dat lijkt me dan wel weer balen. En de verwarming dan dus? Hahahaha, dat zijn dingen waar ik dan aan denk. Maar, dit klinkt als een hele fijne dag. Misschien moet het gewoon maar eens gebeuren. Liefs!

    Liked by 1 persoon

    1. Hahaha, nee, het is niet echt gebeurd, maar het lijkt me wel leuk om eens écht te ervaren. Zelfs als je het schrijft sta je er niet helemaal bij stil dat zo veel dingen niet kunnen.
      Zo’n ding heet toch een boiler, of niet? Ik denk dat die ook niet werkt. En zonne-energie? Dat werkt misschien wel?
      Dan moet de stroom maar lekker uitvallen in de zomer, óf we gaan gewoon gezellig naar iemand toe met een ouderwetse houtkachel in huis. Ook gezellig!

      Like

  2. Heel erg leuk geschreven! Wat Stella zegt inderdaad, ik ging er zo in mee dat ik dacht dat het echt gebeurd was, haha. Mij lijkt het heerlijk om eens een dagje zonder tijd te leven. En zonder elektronica. Ik ben heel benieuwd hoe dat zou zijn. Misschien ga ik het eens proberen, alleen wordt het afplakken van alle klokken in huis wel een gedoetje, haha. En nog een ding… Ik heb geen kookwekker… Dus als ik ga koken (ik mag wel gas gebruiken vind ik), zal ik iets moeten maken waaraan ik kan zien of het klaar is. Lees: pannenkoeken! 😀

    Liked by 2 people

    1. Hahaha, nou, Kim, dat wordt een gezellige dag met pannekoeken eten! Als je het in de zomer gaat doen is het ook leuk om een lekkere (fruit)salade te maken.
      Ik denk wel dat het tegenwoordig lastig uit te voeren is met al die verplichtingen om echt een dag zonder klok te doen, maar mocht je ooit een vrije dag hebben, is het inderdaad leuk om uit te proberen. Heeeel lang gelden deden ze het ook zonder klok…

      Like

  3. Het zou tof zijn dit als experiment echt te proberen, alle klokken af te plakken en een dag zonder tijd te leven. Al zal dit waarschijnlijk een vakantiedag moeten zijn, of een andere dag waarop je geen verplichtingen hebt. School zal ‘ik heb geen tijd’ wel niet als smoes accepteren.

    Liked by 1 persoon

    1. Wat leuk dat je daar mee bezig bent! Ik hoop dat het je goed bevalt! Lijkt me wel fijn hoor, wat meer rust in je leven brengen, zonder tijd en schema’s.

      Like

  4. Heel leuk om te lezen, ik ging er zo in op dat ik dacht dat het echt was haha! Ik zou dit echt een keer willen proberen, maar dat gaat eigenlijk gewoon niet want de wereld gaat maar door en door. Soms heb ik echt het idee dat tijd en elektronica enzo de wereld en het geluk van mensen echt verpesten.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

