Goede-gesprekken-vriendin

Ik heb één vriendin die ik eigenlijk helemaal niet zo vaak spreek, en die ik voor een ‘vriendin’ ook niet zo vaak zie. Soms realiseer ik me dan ineens dat het een échte vriendin is, omdat de gesprekken die wij hebben zo effectief zijn dat ze altijd dagen blijven hangen, en me blij maken. Het is de vriendin met wie ik oprechte, goede gesprekken heb.

Bron

Eigenlijk kwam ik een jaar geleden pas voor het eerst met haar in gesprek. We zaten langs elkaar bij Maatschappijleer, voornamelijk omdat er eigenlijk niemand anders meer was om naast te zitten, of om de ander wat beter te leren kennen. Maatschappijleer vond ik een enorm leuk vak om te leren, alleen tijdens de lessen deden we weinig, omdat dat gewoon niet nodig was. De tijd die we dan over hadden vulden we in het begin voornamelijk op door stilzwijgend langs elkaar te zitten.

Later maakten we soms ons huiswerk samen, kwamen steeds een beetje meer uit voor onze mening en discussieerden soms over vraagstukken. Toen we erachter kwamen dat huiswerk maken niet nuttig was nam ik een kleurboek mee, en zaten we iedere les – soms stilzwijgend, soms pratend – te kleuren.

Bron

Dat jaar is voorbij gevlogen, en nu zie ik haar tijdens een tussenuur zo nu en dan zitten, met iemand anders of alleen, en wanneer ze alleen zit en ik erbij ga zitten, komen we op de beste onderwerpen die je in een gesprek kunt hebben. Het soort gesprek waarin je je zorgen kwijt kunt bij iemand die je eigenlijk niet zo goed kent, waarin je je interesses kunt delen, en oneindig door kunt praten over verschillende onderwerpen, hoe diep en ingewikkeld ze soms ook zijn.

En als we het dan hebben over zo’n onderwerp, en in gedachten verzonken zijn, kijk ik haar aan en moet ik lachen, omdat het zo leuk is om met iemand te praten die geïnteresseerd is in dezelfde dingen en je manier van denken begrijpt. Dat maakt me zo blij!

Dankjewel. Je ben zo fijn om mee te praten!

5 gedachten over “Goede-gesprekken-vriendin

Geef een reactie!

