Doktertje spelen – Het Snijpracticum

”Volgende week gaan we weer Doktertje spelen!”, zo begon deze week mijn Biologieles. Het enthousiasme in het lokaal was duidelijk merkbaar en een enkeling keek  een beetje beteuterd: ‘Pff, ik kan écht niet tegen bloed!’. Wij als één van de 2 biologieklassen in ons leerjaar keken er echter enorm naar uit. Een kippenvleugeltje? of een vissenkop? een varkenshart of een nier? Kom maar op de school(snij)bank van klas V liggen!

Bron

Ontleden

Als ik zeg dat we gaan ontleden kijken velen mij toch een beetje raar aan. ‘Zinnen ontleden, bedoel je toch zeker?’ Nee – wij ontleden échte diertjes en piertjes. Met handschoenen aan, en een mesje. We snijden ze open, onderzoeken ze en tekenen ze na. Voor ons is daar niets geks meer aan.

Van kippenvleugel naar varkenshart

Al die voorbeelden die ik hierboven genoemd heb, heb ik ook écht gedaan, en niet zomaar uit mijn duim gezogen. In klas 2, toen ik 14 was, deed ik mijn eerste snijpracticum met een kippenvleugel. Als je in dit spiertje knijpt zie je dat de vleugel gaat fladderen. Het scheelde niet veel of onze kip vloog zo de lucht in (grapje 😉 ). Later heb ik nog eens een kop van een zalm ontleed, de kieuwen eruit geknipt. Maar het échte werk begon pas afgelopen jaar (zeg nou zelf, een zalmkopje stelt niet zo veel voor, toch?), een aantal weken geleden heb ik een varkenshart ontleed en vorige week een varkensnier.

Hoe is dat nou, een snijpracticum?

Eigenlijk gewoon heel erg leuk en leerzaam. Toch moet je wel even over een bruggetje heen -althans, dat had ik-. Ik vond het best heftig om zomaar ineens het hart van een varken door te snijden, met het idee in mijn achterhoofd dat dit ooit de motor was van een levend varken was, dat zonder dit hart niet eens had kunnen leven.

Dat was ook zo bij de nier. In ons instructieboekje stond letterlijk: ‘pak de nier vast als een sandwich en snijdt hem in de lengte door’.  Dan schiet ook weer even door mijn hoofd dat échte dokters dit gewoon in mensen doen. Het lijkt me echt enorm eng om zomaar een scapel (mesje) in gezonde huid van een mens te zetten. Zo’n mesje is vlijmscherp, en als chirurg moet je dat dus gewoon in iemand buikwand, been, arm, whatever… zetten. Dat lijkt me echt moeilijk om zomaar te doen.

En volgende week?

Volgende week ga ik bloed van mensen, afkomstig van de bloedbank, onderzoeken op bloedgroep en bepaalde ziektes. Gaaf!!! Feitelijk doktertje spelen: de dokters bij Sanguin (bloedbank) doen exact hetzelfde met dit bloed. Als ik zo iets mag doen komt de échte dokter in mij weer naar boven. Ik heb niet voor niets altijd dokter willen worden…

Heb jij ooit een snijpracticum gedaan / zou je het graag eens willen doen?

 

 

3 gedachten over “Doktertje spelen – Het Snijpracticum

  1. Ah gaaf!
    Wij moesten in klas 2 een koeienhart ofzoiets ontleden, ik heb dat toen gewoon mijn buurman laten doen, want die vond dat wel leuk ;).
    Bloed is een heel ander verhaal, dat lijkt me dan wel echt super interessant. Ik hoop dat we dat ooit nog een keer gaan doen!

    Veel plezier deze week!

    Like

    1. Haha, ja ik begrijp het wel. Het bloed was meer een laboratoriumwerkje, waarbij je in 24 reageerbuizen bloed moet druppelen, en er een antistof of antigeen bij moet druppelen, en de rest is een kwestie van wachten…

      Persoonlijk ga ik toch voor de koeien- en varkensharten. Ik vind het wel spannend en interessant om te kijken wat daar allemaal in zit en hoe dat allemaal werkt. 🙂

      Like

Geef een reactie!

