Podiumangst?!?

Muziek zit in mijn familie. Iedereen maakt muziek, en vaak maken we ook samen muziek, zoals op het vijftigjarige huwelijk van mijn opa en oma. Toen zong ik samen met de mede-kleinkinderen een lied onder begeleiding van mijn oom. In de musical van groep 8 zong ik een stuk solo. Ik zong als kind jarenlang Stille Nacht solo in de kindermis met kerst in de kerk. Met de Eerste Heilige Communie zong ik solo. Ik heb het altijd enorm graag gedaan, maar de laatste jaren… vind ik het zó eng!!!

Als kind gaat dat allemaal zo makkelijk. Alle momenten dat ik solo heb gezongen zijn tussen mijn 8e en 12e jaar, en daarna heb ik het nooit meer gedaan, simpelweg omdat ik het doodeng vind, en omdat zingen tegenwoordig zo’n ding is. Het is net alsof mensen eerder een oordeel vormen over je zangtalent dan over je pianotalent. Zingen is simpelweg veel populairder.

De laatste tijd ontstond echter het idee om mee te doen met het open podium op school. Ten eerste omdat ik het heel gaaf vind om te showen wat ik kan (Ik kan echt niet héél goed zingen, maar niemand weet dat ik het een beetje kan en het zo graag doe), maar ook omdat het waarschijnlijk een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen is, als ik niet op het podium dichtklap, neerval van angst of slapeloze nachten en 3 dagen buikpijn heb.

Dat is dus precies waar ik bang voor ben. Ik weet al precies wat ik wil, en hoe ik het wil, maar ik stel de voorbereidingen alsmaar uit, omdat ik er dan aan vast zit. Ik moet iemand hebben die mij op de piano wil begeleiden. Ik weet al wie ik daarvoor wil gaan vragen, maar áls ik dat vraag, zit ik eraan vast.

Gisteren vertelde ik een vriendin van mij het idee om met het open podium mee te doen, en dat vond ze best een leuk idee, maar ze dacht dat ik bedoelde dat ik saxofoon ging spelen (dat doe ik al jaren, en vind ik niet meer zo eng). Toen ik vertelde dat ik wilde gaan zingen keek ze me nogal verbaasd aan, en toen ik later een opname stuurde van mij die het liedje zong, was ze mega enthousiast.

Het plan.

Ik wil dit liedje gaan zingen, maar dan de tekst helemaal veranderen naar herkenbare schoolsituaties voor mensen bij mij op school, en bepaalde leraren erin verwerken!

Dus. Ik denk dat ik het toch maar ga doen…

Een gedachte over “Podiumangst?!?

Geef een reactie!

