Mensen jijen mij niet meer: Ik word oud.

Jijen, de pure Nederlandse vorm van het chique Franse tutoyeren. Ik zat laatst in een auto op een parkeerplaats voor de supermarkt, toen het lieve, oude vrouwtje van wie de auto naast mij was, zich omdraaide en enorm van mij schrok. Het vrouwtje werd rood, excuseerde zich, en vertelde dat ze zo schrok omdat er zo vaak grote honden achter in de auto zitten, en ze schrikt daar altijd enorm van. –Ik lijk natuurlijk niet op een hond, maarja…- ”Nee, maar van U ben ik niet bang hoor, jongedame. Echt niet hoor!”

Dat we ouderen vousvoyeren begrijp ik nog wel. Dat is een kwestie van fatsoen, maar waarom ik? Verschillende mogelijkheden passeerden mijn gedachtes.

1 – Ik word oud. Misschien word ik echt oud, en is 16 een leeftijd om niet meer te jijen.

2. – Ik lijk ouder. Misschien vergiste de lieve mevrouw zich, had ze een slechte bril op, en schatte ze mij ouder in.

3. – Mevrouw wilde beleefd zijn, en dacht dat het netjes was om, ondanks mijn jeugdige leeftijd, mij te vousvoyeren.

Waarom gebruiken we eigenlijk het woord U? Engelsen hebben alleen het woord you om een ander aan te duiden. Wanneer iedereen elkaar gewoon op dezelfde manier aanspreekt zou dat misschien wel kunnen bijdragen aan de gelijke verhoudingen tussen mensen. Daarnaast voelt jij vaak persoonlijker en meer betrokken.

Taalpuristen (mensen die de Nederlandse taal graag puur willen behouden, en een hekel hebben aan de verengelsing van het Nederlands) vinden u juist heel fijn om te horen, omdat het origineel Nederlands is.

Het woord u is overigens een afkorting. Eigenlijk betekent het u edele.

Wordt u/jij liever aangesproken met u of jij? 

Geef een reactie!

