Wat mensen waard zijn.

Hoe kun je de waarde van mensen meten? Wat is de maatstaf van waarde? Waarde kun je meten in euro’s, ponden en dollars. Mijn nieuwe fiets is wel €70,- waard! Maar als het om mensen gaat, spreken we al lang niet meer over een waarde in prijzen. De tijd van de slavernij is voorbij, in Nederland althans. Hoe meten we de waarde van mensen dan? De Camel Calculator doet dat in kamelen. Dat klinkt best wel belachelijk, maar er zal vast wel een logica achter zitten. Wat zijn mensen nu echt waard?

Ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Misschien valt waarde te meten in de momenten die je samen hebt. Maar wat is dan belangrijker? Kwaliteit of kwantiteit? In tegenstelling tot waarde van producten is de waarde van mensen niet voor iedereen hetzelfde. De ene persoon is voor jou belangrijker dan de andere.

Wat iemand voor jou waard is, is puur gebaseerd op gevoel. Wat jij vindt. Wat jij voelt. In welke mate jij je bij iemand op je gemak voelt. Ik denk dat vooral die laatste, een belangrijk punt is.

In deze blog ga ik geen precies antwoord geven op de vraag wat iemand voor jou waard is. Dat kan ik niet. Deze week kwam ik er namelijk pas achter hoe veel iemand voor mij waard was. Mijn leraar ging weg. Hij hield een afscheidsspeech voor zijn collega’s, en zei van tevoren tegen mij dat hij een stuk ging citeren uit de brief, die ik hem een tijdje geleden gegeven had. Als ik wilde mocht ik luisteren, en dat deed ik.

Tijdens zijn speech ben ik stiekem naar een hoekje achter in de aula geslopen, en ik luisterde. Hij vertelde wat hij wel, en wat hij niet ging missen. Zijn allerlaatste punt, het punt wat hij het meest ging missen, ging over de leerlingen, en met een trillende stem begon hij een stuk uit mijn brief te citeren. Hij huilde, en ook over mijn gezicht stroomden tranen. Na de speech liep ik weg, ging naar de wc om mijn tranen te drogen. Toen ik eigenlijk weg wilde gaan kwam de leraar naar me toe, en hebben we nog even samen staan huilen, en wat gepraat.

Toen kwam ik er achter wat hij voor me waard is. Ik heb daar nooit bewust over nagedacht. Dat mensen er zijn, lijkt vanzelfsprekend, maar je mist ze pas wanneer je ze kwijt raakt. Die leraar, mijn wiskundeleraar, was enorm belangrijk voor me. Hij was enorm veel waard, maar dat realiseerde ik pas op het allerlaatste moment.

Ik vind het enorm fijn dat ik zijn speech nog gehoord heb. Alle emoties, alle verdriet, maar ergens ook blijheid (voor hem), kwam er toen uit. Het was een gigantische mix van emoties. Het is goed zo. Ik heb nu het gevoel dat ik afscheid genomen heb, en dat is voor mij heel belangrijk.

Ik ga hem enorm missen, maar ik weet zeker dat het hem goed af zal gaan in de toekomst, en we mailen nog.

6 gedachten over “Wat mensen waard zijn.

  1. Wat prachtig, ik kan me een heel klein beetje indenken hoe je je daar in dat hoekje van de aula voelde. Ik heb ook eens zo’n ervaring gehad. Heel bijzonder en fijn dat je contact blijft houden, dat is heel veel waard!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

