Haar afknippen: Voordelen en Nadelen

Stiekem wisten jullie er al van, dat ik mijn haar af ging knippen. Ik heb er zó naar uitgekeken, nog een tijdje getwijfeld, gemijmerd. Maar uiteindelijk was het dan zo ver: mijn haar ging eraf. 30 lange centimeters naar Stichting Haarwensen en een kort zomerkoppie voor mij. Inmiddels huppel ik al een week over de aardbol met mijn korte coupe, dus vandaar bij deze: de voor- en nadelen van een kort koppie.

Nadelen:

♥ Ochtendkapsel

’s ochtends staat alles overeind, en als er een plukje niet goed zit, dan zit het ook écht niet goed. Een vervelende krul gaat er niet zomaar uit. En plukje dat maar overeind blijft staan zit niet zomaar goed. Tja… dat is misschien bij lang haar ook het geval, maar ik denk dat dit bij korte haren ietsje hardnekkiger is.

♥ Badhairday

Als je lang haar hebt kun je je haar simpelweg vastzetten, en is dit eenvoudiger op te lossen dan bij kort haar. Kort haar valt niet zo goed te verbergen.

Voordelen:

♥ Zelfvertrouwen

Absoluut één van de belangrijkste punten. Als je al lang je haar af wilt knippen, en dit uiteindelijk doet, zorgt dat voor een enorme berg zelfvertrouwen. Iedereen vindt ineens dat je lef hebt. Daarnaast heb je met korte haren geen enkele mogelijkheid om je gezicht te verbergen. Haar voor je gezicht hangen zit er niet meer in, dus je emotie is altijd zichtbaar. Daarnaast zijn er mensen die nog steeds het idee hebben dat kort haar voor jongens is, of die vinden dat het nogal over the top is, om zomaar ineens alles af te knippen. Als je dit dan tóch doet voel je je behoorlijk trots 🙂

♥ Voorbeeld

Er zijn in deze ene week al 3 mensen naar me toegekomen: ”Wat ziet jou haar er leuk uit! Ik zou willen dat mij dat ook zo leuk zou staan (maar: mijn gezicht is daar te dik voor, het staat niet bij mijn gezichtsvorm)”. En ”Ohhh, ik zou willen dat ik dat ook zou durven!” Hele leuke reacties, maar toch moet ik daar even bij zeggen: als je kort haar wilt, doe het dan. Het is maar haar. Als het toch tegen valt, groeit het vanzelf weer terug.

♥ Tijd besparen

Dat kort haar minder werk is om te stylen, is onzin. Ik ben langer met mijn korte haar bezig dan met mijn lange haar. Al moet ik wel zeggen dat ik echt niet veel werk besteedde aan mijn lange haar. Wat wel enorm handig en fijn is, is haren wassen: dat is nu zó gebeurd!

♥ Zomerkapsel

Het wordt weer zomer. Stel je voor: Met een hete donkere volle bos haren naar school fietsen. Het zweet gutst door je nek, en je hebt het enorm heet. óf: met een fris, kort koppie op die fiets naar school. De wind die heerlijk door je haren blaast en de zon die op je nek brandt. Heerlijk, toch?

Weet jij nog voor- of nadelen? Wat vind jij fijn of juist niet fijn aan je haar?

4 gedachten over “Haar afknippen: Voordelen en Nadelen

  1. Wat gaaf dat je je haar hebt gedoneerd! Ik heb een tijd lang langer haar gehad, tot halverwege mijn borst. Toen heb ik het afgeknipt tot een centimeter of drie boven mijn schouders en nu ben ik het weer aan het laten groeien. Die reacties van ‘wow dat je dat zomaar afknipt’ heb ik ook veel gehad. Maar echt, het groeit zo aan! Oké nu ben ik een beetje ongeduldig haha

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie!

