Leven is nutteloos.

Er komt een tijd dat je vergaan bent. Er komt een tijd dat al je familie en al je vrienden vergaan zijn. Een tijd waarin niemand je herinnert. Er komt een tijd dat zelfs al je afstammelingen vergaan zijn en er een einde gekomen is aan een jarenlange stamboom. De tijd dat de aarde leeft zonder mensen. Zonder bewustzijn. Zonder denkvermogen.

Mensen zijn niet de bron van het leven. Leven bestaat zonder mensen. De mens is een minuscuul piepklein deeltje in deze wereld. Jij bent een piepklein deeltje. En de waarheid is zeer eenvoudig: uiteindelijk zal niemand je herinneren als je vergaan bent. In de eerste dagen, weken, maanden en jaren zijn er mensen die aan je denken en mensen die je missen maar uiteindelijk vergaan al die mensen zelf, en dan? Wat is er dan nog over van jou leven?

Misschien staat je naam nog in een archief, maar als er alsmaar mensen bij blijven komen zitten de archieven op een gegeven moment vol. Jij als mens bent kwetsbaar. De wereld is kwetsbaar. Hoe toevallig is het, dat er zoiets als een wereld bestaat, hoe uniek en speciaal is dat? Er hoeft maar één dingetje fout te gaan en alles is weg.

transparent tumblr - Pesquisa do Google

Misschien is dat gewoon met wat we het moeten doen hier op aarde. De realiteit, die veel mensen als vervelend ervaren, omdat mensen zich graag nuttig voelen. Mensen die zich niet nuttig voelen, voelen een leegte die ze proberen op te vullen op wat voor manier dan ook.

Daarnaast maakt de mens zelf nut. We bedenken verhalen over het ontstaan van de aarde. De een fantasierijker als de ander, omdat we dan ergens naartoe leven. Omdat er dan iets is waarvoor we hier rondlopen: Er is nut. Maar de afgelopen laatste jaren is de mens alleen nog maar bezig met het bewijzen en bevestigen van zijn nutteloze functie. Steeds vaker wordt bewezen hoe klein de mens is. Hoe waardeloos. Nutteloos.

I just bought Our Moment and it's really amazing! xx

En mijn algemene conclusie, de conclusie waar ik uren over gefilosofeerd heb op de fiets is dat het leven wél nut heeft. Ik sprak mijn eigen gedachtes tegen. Het leven heeft nut: Als het niet nuttig was, zou er niets zijn om voor te leven. Het geen waarvoor we leven is echter iets speciaals: We leven voor de lol.

En daarom geef ik jullie bij deze allemaal mee: Geniet en maak plezier. Want dat is het enige nuttige verschijnsel op aarde. Je kunt je afvragen in hoeverre genieten nut heeft, als het genieten ook vergaat en er niets van overblijft, maar het nuttige van plezier hebben is het moment zelf, en niet wat daar van overblijft.

11 gedachten over “Leven is nutteloos.

  1. Goed geschreven! Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het leven nutteloos is, maar mijn leven staat in een ander perspectief. Ik geloof in een God, die alles bestuurt. We leven (als het goed is) tot eer van Hem. Zonder God zou ik niet weten wat ik met het leven aan zou moeten, het is allemaal zo leeg… Ik denk dat iedereen hier over nadenkt en iedereen komt tot een andere conclusie door wat hem gevormd heeft.
    Liefs!

    Like

    1. Natuurlijk!
      Even mijn eigen perspectief hierin (het blijft natuurlijk voor iedereen anders. Dat ligt er inderdaad aan hoe jij gevormd bent, en wat jij zelf vindt), maar ik ben ook rooms-katholiek opgevoed, en redelijk gelovig, maar daarnaast geloof ik wel in natuurwetten en de natuurkundige ontstaanswijze van de wereld. Ik denk zelf dat er een combinatie van beide factoren nodig was om de wereld samen te stellen. Van de ene kant een God, en van de andere een oerknal. De ene waarheid sluit de andere niet uit 😉
      Bedankt voor je heldere reactie! 🙂

      Like

  2. Diep geschreven: i like!
    Al vind ik het mooie van de tijd van tegenwoordig dat je misschien wel meer bekend blijft. Mensen zetten heel hun hebben en houwen op internet en vooral bloggers kunnen er natuurlijk veel van! En dat blijft waarschijnlijk wel op het internet bestaan. 🙂 Iedereen kan het later nog steeds lezen en daardoor zul je toch nog een beetje bekend blijven :).
    Ik ga je volgen, ik vind je interessant!

    Like

    1. Oh, wat leuk om te lezen dit! Word er helemaal blij van 🙂
      Wat je zegt klopt inderdaad. Alles wat we nalaten gaat nu steeds langer mee, onder anderen door internet. Je kunt dan je voetsporen als het ware ‘digitaal’ achterlaten. Maar wat ik ook probeer te vertellen is dat ‘eeuwig’ niet bestaat.

      Like

    1. Ik vraag me af waar je het niet mee eens bent. Ik beschrijf mijn mening met 2 verschillende standpunten. 1 daarvan is de titel, maar in de laatste alinea kom ik daarop terug. Maar iedereen mag natuurlijk een eigen mening hebben!
      Dankjewel! 🙂

      Like

  3. Heerlijk om over na te denken… Maar zelf kom ik er niet uit. Ik geloof graag dat het leven nut heeft, dat we hier zijn met een “doel”. Ik kom alleen niet echt achter het doel, haha. Natuurlijk leven we om iets van het leven te maken, we leven voor onszelf en we leven voor de lol, maar dit vind ik niet echt een doel, snap je wat ik bedoel?
    Maar ach, er zijn zo veel vragen waar ik geen antwoord op heb… Eindeloos filosoferen en nog geen antwoorden, best frustrerend soms. 😉
    Fijn weekend!

    Like

  4. Hallo Anne! Ik wil even kwijt dat ik echt geraakt word door je schrijfsels en dat komt doordat ik heel veel van mijn eigen gedachtenkronkels terug zie… Dit blogje is een typisch voorbeeld. Je manier van formuleren, redeneren en filosoferen… Het voelt alsof ik in mijn eigen dagboek van 4 jaar terug aan het lezen ben. Ga lekker door met schrijven alsjeblieft, het is belangrijk. Er komen mooie dingen van. Ik ben blij dat ik je tegenkwam (en ik wil niks meer missen dus ik volg je op Bloglovin😉)!

    Liefs, Ciska

    Liked by 1 persoon

    1. Wauw, ik lees je reactie nu pas! Wat mooi en lief van je!

      Je reactie is ook echt even een eye-opener. Dit soort stukjes zijn het soort dat ik het liefst schrijf, maar zoals je misschien zelf ook wel ziet tussen mijn lijst met blogposts, doe ik het niet zo veel, dat filosofische geklets. Ik denk nog steeds net zo veel, maar soms is het lastig om het duidelijk op papier te zetten, alhoewel ik dat best kan (zie hierboven). Vaak vergeet ik al mijn ideeën weer. Maar, ik zal het weer eens proberen. Zo’n stukje schrijven. Ik beloof je, Ciska, over een paar dagen komt er weer eentje!

      Like

Geef een reactie!

