Akkoorden geven antwoorden

We zien het steeds minder: kinderen die in de klas een melodietje leren zingen of een blokfluit tevoorschijn halen. Muziekles wordt op steeds meer scholen wegbezuinigd, maar is dat wel zo’n verstandige keuze? Muziek kan een hele belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van kinderen en is iets wat eigenlijk niet zou mogen ontbreken. Toch laten we de afschaffing van muzieklessen zomaar aan ons voorbij gaan. Het is hoog tijd dat er eens wat meer aandacht aan dit onderwerp besteed wordt: muzieklessen op de basisschool zouden verplicht moeten worden.

Ten eerste maakt muziek slim. Dat is niet alleen goed voor de algemene ontwikkeling, maar ook voor de resultaten op school. Het is dus voor scholen ook van eigen belang om de kinderen muziekles te geven, want goede schoolresultaten getuigen van een goede school. Dat muziek de kinderen slimmer maakt komt omdat hersenen gevoelig zijn voor de patronen in muziek van bijvoorbeeld ritmes, klanken en trillingen. De 2 hersenhelften gaan bij het maken van muziek een stuk beter samenwerken. Het uitspreken van woorden en het zingen bevordert de taalvaardigheid, maar ritmes zijn juist goed voor de rekenvaardigheid. Bovendien is muziekles een creatieve, ontspannende en leerzame bezigheid voor tussen de vele theorielessen door. Er is verschillende keren via wetenschappelijk onderzoek bewezen dat muziek maken het IQ van kinderen verhoogt. De Duitse professor Hanz Günther Bastian volgde 6 jaar lang, van 1992 tot 1998, 170 Berlijnse kinderen die naar de basisschool gingen. Kinderen die extra muziekeducatie hadden gevolgd scoorden later hoger op intelligentietests dan andere kinderen. Daarnaast is er ook nog een Canadees onderzoek gedaan waarbij wetenschappers 12 kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud volgden. De helft van hen was gestart met muziekles. In een jaar tijd kregen de kinderen 4 keer een muziek- en geheugentest. De kinderen met muziekles scoorden duidelijk beter op beide tests.

Daarnaast verbetert het maken van muziek de sociale vaardigheden. Het maken van muziek vereist samenwerking en verbindt mensen, waardoor het groepsgevoel versterkt wordt. Wat daarin ook meespeelt, is het enthousiasme en de inzet van de leraar. Bij het maken van muziek staat samenspel vaak centraal: klanken kunnen elkaar opvolgen maar ook op elkaar reageren of samenklinken. Voor het ontdekken van die verschillende klankencombinaties moeten leerlingen veel samenwerken en elkaar helpen. Muziek kan ook een belangrijk communicatiemiddel zijn. Met muziek kan men verschillende boodschappen overbrengen en door de patronen in muziekstukken is muziek een bijzondere manier van communicatie en een taal die men over de hele wereld kan begrijpen. Muziekles kan ook spelenderwijs gegeven worden en gecombineerd worden met beweging, spel en dans. Dat levert natuurlijk weer extra voordelen op voor bijvoorbeeld de samenwerking en motoriek.

Bovendien bevordert muziek de emotionele ontwikkeling. De Griekse filosoof Plato schreef in zijn dialogen al veel over de ethosleer. Die leer houdt in dat muziek een belangrijke rol speelt bij het vormen van iemands karakter. Plato was het daarmee eens en hij vond dat je van muziek een beter mens kon worden. Door muziek kan een kind gevoelens leren kennen, maar de muziek kan een kind juist ook leren omgaan met bepaalde gevoelens op een natuurlijke manier. Ritme en volume zijn belangrijke factoren daarbij. Canadese onderzoekers van de McGill University deden onderzoek naar de invloed van muziek op gemoedstoestand. Uit het onderzoek bleek dat er dopamine aangemaakt wordt in de hersenen bij het luisteren van iemands favoriete muziek. Dopamine is een stof die een gevoel van genot veroorzaakt. De proefpersonen vertoonden een stijging in het dopamineniveau van 6 tot 9 procent. Er was zelfs één persoon bij wie het dopamineniveau 21% steeg. Uit eerdere studies bleek dat het dopamineniveau in de hersenen bij het gebruik van cocaïne met ongeveer 22% stijgt en bij het eten van een goede maaltijd met ongeveer 6%. Dat wil zeggen dat het genot van het luisteren van bepaalde muziek hetzelfde effect kan hebben als een goede maaltijd en in extreme gevallen zelfs hetzelfde effect als drugs.

Muziekles en het kennismaken met muziek is dus erg goed voor de ontwikkeling van kinderen. Muziek verhoogt het IQ en kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de taal-en rekenvaardigheden vooruit gaan. Muziek verbindt kinderen en voor het maken van muziek is een goede samenwerking vereist. Daarnaast kan muziek helpen bij het uiten van gevoelens. Muziekles zou verplicht moeten worden op basisscholen omdat muziekles een grote bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van kinderen, en een vak is dat absoluut niet mag ontbreken in het basisonderwijs.

Advertenties

Een gedachte over “Akkoorden geven antwoorden

  1. Ha, goed stuk zeg! Ben ik het wel mee eens. Ik vond muziekles op de middelbare school altijd maar stom, maar eigenlijk vind ik het nu, jaren later, wel jammer dat ze niet wat meer diepgang hebben gegeven aan die muzieklessen. Dat ze ons niet meer hebben geleerd over muziek. En vooral dat het maar 2 schooljaren was. Tenzij je het in je pakket neemt, natuurlijk. Maar toch. Hoe kan het trouwens dat je er zoveel van af weet? =)

    Like

Geef een reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s