Poetsvrouwen

Vandaag een blogje gewijd aan poetsvrouwen. Mijn moeder werd vroeger altijd kwaad als ik zei dat mijn oma poetsvrouw was geweest, want poetsvrouw is geen netjes woord. Officieel hoor je Interieurverzorgster te zeggen, maar om eerlijk te zijn dacht ik bij het woord interieurverzorgster aan iemand die mijn huis inricht, maar dat doe ik trouwens liever zelf.

Children are not a distraction from more important work. They are the most important work.

Wat heeft deze quote nou weer met poetsvrouwen te maken? – Hoor ik je denken. Als ik aan poetsvrouwen denk, denk ik als eerste aan de lieve vrouwtjes die bij ons op school de klaslokalen, waarin wij één grote bende veroorzaken, schoonmaken. Maar deze lieve vrouwtjes doen veel meer dan alleen schoonmaken. Schoonmaken is maar één ding van hun werk, en wij, als leerlingen zijn niet hun afleiding. We kletsen gezellig met ze, en dát is belangrijk. We moeten het met z’n allen leuk houden, en hoe belangrijk is het wel niet voor onze iniminieschool dat de intieme sfeer een beetje blijft hangen!

Love this Mary Poppins quote: "In every job that must be done, there is an element of fun."

Ik ben een echte schoolplakker. Ik kan na school nog wel tot een uur of 5 blijven plakken omdat het zo gezellig is. De poetsvrouwen komen na school, en met een groepje vriendinnen lopen we dan ontelbaar veel rondjes door de school. De gangen lopen in een vierkant, met een tuintje in het midden, dus je kunt er heerlijk rondhuppelen. Met zo’n vierkant kom je natuurlijk altijd iedereen tegen, en met iedereen knopen we een gesprekje aan. Leraren, leerlingen van andere jaren, de conciërge, conciërgin (vrouwelijke woord voor conciërge?), en de poetsvrouwen.

Één van de lieve poetsvrouwen begroet mij altijd met een vrolijke Ha Anne, Hoe is ’t ermee vandaag? En dan word ik toch vanzelf blij 🙂 Die poetsvrouwen, of interieurverzorgsters, betekenen toch veel meer dan schoonmaken. Ik weet zeker dat hun baan onderschat wordt. Niemand denkt bij poetsvrouwen aan zulke lieve vrouwtjes, dus wees lief voor de poetsvrouw en voor alle andere poetshulpen op de hele wereld!

4 gedachten over “Poetsvrouwen

  1. Wat een mooi en herkenbaar verhaal! Wij hebben een hele lieve schoonmaakster. Ze is heel verlegen en spreekt niet heel goed Nederlands. Voor mijn gevoel is ze nogal al bang voor al die hysterische, drukke pubers die niet altijd even aardig zijn. Als ik haar zie lach ik altijd even naar haar of zwaai ik even. Ik vind het gewoon tof wat ze doet, ze verdient veel meer waardering. Zonder haar zou de school echt een vuilnisbelt zijn… Ik word er altijd zo blij van. Gewoon even zwaaien of een glimlach en ze kijkt je gelijk heel dankbaar aan! En hoeveel moeite kostte het mij?

    Like

Geef een reactie!

