Latijn is niet moeilijk!

Jawel, Latijn is wél moeilijk. Wat een tegenstellingen hier vandaag! Net zoals iris die zegt dat ze iris niet is, wél iris is (ja, iris met dat konijn), is Latijn wat niet moeilijk is, eigenlijk wél moeilijk, -Wauw, wat een kromme zin-. Latijn is gewoon een verhaal apart. Latijn is moeilijk en niet moeilijk in 1. En om maar meteen een misverstand de wereld uit te helpen: Latijn is niet nutteloos!

Moeilijk?

Ik zal het jullie even uitleggen. Over het algemeen is Latijn best moeilijk (in de vierde klas van het gymnasium in ieder geval). Grammatica is moeilijk omdat er naamvallen zijn, net zoals bij Duits (voor de havisten, en vmbo’ers onder ons: akkusativ, nominativ, genitiv, dativ), maar dan nog een paar extra, maar op die naamvallen zijn weer honderdduizend aparte gevallen met moeilijke woorden zoals de Ablativus absolutus (of gewoon ablabs), dativus finalis, genitivus objectivus en zo kan ik nog wel even doorgaan. De zinnen zijn meestal eindeloos lang, want 1 zin kan best net zo lang zijn als het kopje wat ik nu aan het typen ben, met een stuk of 5 bijzinnen, en ga dan maar eens op zoek naar de persoonsvorm (meestal ergens achteraan). Dat is een hele kunst, kan ik je vertellen.

Makkelijk?

Heb je ooit Latijnse woorden gezien? Ze zijn best makkelijk hoor, want als je enige kennis hebt van Engels, is Latijn een eitje! Daarnaast zijn honderden Nederlandse woorden van het Latijn afgeleid, zonder dat je het in de gaten hebt, bijvoorbeeld kaas (caseum). Veel woorden zijn ook gewoon letterlijk overgenomen zoals alibi (lett: op een andere plaats) of agenda (lett: ”hetgene wat gedaan moet worden”) Alle woorden lijken wel op een woord uit een of andere taal, en daarom zijn ze altijd wel herkenbaar.

Erg makkelijk, totdat je woorden met een Q tegenkomt. Ik zal er een aantal noemen: quid (wat), quod (omdat), quia (omdat), quidem (benadrukking), quisquis (wie ook maar), quisque (iedere), -que (en), quis (wie), quisquam ( iemand) en zo bestaan er nog wat meer. Het is echt verschrikkelijk om al die woorden uit elkaar te houden. Onmogelijk bijna.

Nutteloos?

Ondanks alle moeilijke dingen is Latijn absoluut niet nutteloos! Ik heb al verteld dat heel veel woorden op de Latijnse woorden lijken, en dat komt omdat ze er allemaal van afstammen. Als je wat Latijn kent, is het dus ook veel gemakkelijker om Engels, Frans, Spaans en Italiaans te leren. Latijn is echt nuttig voor je woordenkennis, doordat je dingen begrijpt die je eerst nooit zou begrijpen. Het is moeilijk om precies uit te leggen wat voor nut Latijn nu heeft, maar ik merk zelf dat ik Latijn niet nutteloos vind. Het is absollut niet zo dat ik dingen leer waar ik helemaal niets aan heb.

Leuk?

Tja… Nu ik toch zo over Latijn bezig ben kan ik ook wel even vertellen of het leuk is. Ik vind Latijn niet bepaald leuk. Ik heb een fijne leraar, dus ik zit niet met tegenzin in de lessen, maar vertalen is niet zo mijn ding. Latijnse Literatuur daarentegen vind ik wel oke, maar dat is een kwestie van de tekst uit je hoofd knallen ;), vertaalproefwerken zijn absoluut niet leuk. Ik heb er morgen eentje! Aaaaah! Ik ga vlug weer boven de boeken hangen…

3 gedachten over “Latijn is niet moeilijk!

  1. Hele leuke blog! Ik sta er eigenlijk nooit echt bij stil dat we zowel in de Nederlandse als in de Engelse taal héél erg veel Latijnse woorden gebruiken. Ik ben best wel gefascineerd door de letterlijke betekenis van Latijnse woorden, en hoe wij ze dan gebruiken.

    XO naomi @ Naomi in Wonderland

    Like

    1. Het zijn er waarschijnlijk ook veel meer als ik zelf denk, hoor. Haha, misschien maak ik wel eens een blogje over letterlijke betekenissen van Latijnse woorden 😉

      Like

Geef een reactie!

