Vasthouden aan ideeën ~ Later wil ik … worden.

Ik denk dat iedereen in zijn of haar jeugd veel gefantaseerd heeft over later. Over beroepen, maar ook over fantasiefiguren. De een wilde prinses of koningin worden, de ander moeder. Onder de jongens bevonden zich verschillende ridders, politiemannen en geweldige uitvinders. De dromen van kinderen zijn geweldig. In deze blog wil ik met jullie delen wat ik vroeger  voor dromen en wensen had, en hoe die dromen en wensen mij hebben beïnvloed bij het maken van keuzes.

Eigenlijk is deze vraag heel simpel. Er is één ding dat ik al wil voor zo lang ik me kan herinneren: dokter worden. Ik weet niet precies hoe het idee in me op kwam, maar ik keek vroeger altijd al naar doktersseries en wist het gewoon zeker: later zou ik dokter worden!

Er waren altijd wel meer opties die open bleven voor als ik nou toch geen dokter kon worden. Stel dat het niet lukt. Dan word ik kapper of moeder. Een tijdje wilde ik heel graag forensisch onderzoeker worden (Tussen de mannen in witte pakken, dat is pas cool!), en er was een periode dat ik graag bij de politie wilde werken, maar dokter worden bleef altijd op nummer 1!Toen ik er op de basisschool voor kon kiezen om naar het gymnasium te gaan deed ik dat ook Omdat ik dokter wilde worden. Eigenlijk hebben een boel van mijn keuzes afgehangen van dat idee, waar ik altijd maar aan vast bleef houden. Ik ben zeker op mijn plek op het gymnasium. Ik ben een echte denker, maar tegelijkertijd houd ik ook wel van praktijk.

Op het gymnasium vloog de onderbouw voorbij, totdat de profielkeuze van klas 3 kwam. De profielkeuze vond ik enorm lastig, ondanks dat ik wist wat ik wilde worden. Ik wilde dokter worden. Dat was duidelijk, maar de vakken die ik daarvoor nodig had waren wat minder joepie jee. Natuurkunde, scheikunde en wiskunde lagen me totaal niet. Ik wist het niet meer, en heb verschillende gesprekken met de decaan gehad. Ik heb serieus overwogen om van de komende 3 jaar een mini-hel te maken, en om ze te besteden aan veel te moeilijke natuurkundige regeltjes, scheikundige formules en wiskundige wonders. Maar dat was iets wat ik helemaal niet wilde. Ik wilde de dingen doen die ik leuk vind: geschiedenis, Nederlands en levensbeschouwing.

Mijn aardige decaan zij toen het volgende tegen mij: Weet je, Anne, misschien ben jij wel helemaal geen dokter. Misschien komt jou idee van ‘dokter worden’ wel voort uit het idee dat je zo graag mensen wilt helpen. Dat wilde je vroeger al, maar vroeger was je beeld nog niet zo groot als nu. Vroeger associeerde jij een beroep waarbij je mensen kon helpen meteen met ‘dokter worden’, terwijl er zo veel meer op de wereld is! Het is prima dat je de gezondheidszorg in wilt, maar misschien ben jij wel een veel betere verpleegkundige. Als dokter kijk je immers op een rationele manier naar mensen, terwijl jij een gevoelsmatig persoon bent. Jij wilt vanuit je hart met mensen werken.

en daar had hij mij te pakken. Wat hij zei klopte helemaal. De vraag was niet meer wat ik later wilde worden, maar waarvoor ik herinnerd wilde worden. Wil ik herinnerd worden als die ene dokter die een ziekte uit mijn lichaam haalde (Dokters kunnen ook aardig zijn hoor, ik wil niemand kwetsen 😉 ), of wilde ik herinnerd worden als die leuke zuster die mijn verblijf in het ziekenhuis aangenamer maakte. That’s the point!

En zo kwam het dat ik uiteindelijk bij het pretpaket terecht kwam. -Hé, nu schiet me weer een blogidee te binnen. Binnenkort een bericht over pretpakketten!- en ik kan zeggen dat ik enorm blij ben met die keuze. Ik heb geen seconde spijt gehad.

Sinds dit jaar kan ik voor het eerst zeggen: Ik word geen dokter. Ja, ik zit op het gymnasium. Ja, ik heb altijd gezegd dat ik dokter wilde worden, maar nee, ik word geen dokter, want dat ligt me niet.

Schermafbeelding-2014-01-09-om-14.53.18

7 gedachten over “Vasthouden aan ideeën ~ Later wil ik … worden.

  1. Ik wilde als heeeel jong meisje altijd boerin worden, en daarna heel lang psycholoog. Tot ik zelf een keer bij een psycholoog terecht kwam en omg wat een trut was dat, haha. Ik was er direct klaar mee. Nu studeer ik communicatie en heb ik nog geen idee wat ik later wil doen met mijn studie.

    Like

    1. Haha, nou, als de psycholoog een trut was, wil dat niet zeggen dat jij dat niet kunt worden. Ik begrijp wel dat het een ‘voorbeeld’ voor je is (heb ik zelf ook vaak bij mensen en het beroep dat ze uitoefenen) maar je zou haar ook kunnen verbeteren 😉
      Communicatie is wel lekker breed en je ziet vanzelf wat de toekomst brengt!

      Like

Geef een reactie!

